در حال آماده سازی ...

نکات مهم طراحی جزیره آشپزخانه؛ انواع مدل جزیره آشپزخانه کوچک ایرانی را بشناسید

جزیره آشپزخانه یکی از مدرنترین عناصر در طراحی آشپزخانه‌های امروزی به شمار می‌رود که جلوه ای لوکس و به روز دارد. انواع مدل جزیره آشپزخانه کوچک ایرانی این امکان را به شما می‌دهد تا فضای خانه خود را به مد روز نزدیک‌تر کنید و علاوه بر زیباتر کردن، آشپزخانه خود را کاربردی‌تر کنید.

با ایده رو همراه باشید تا بدانید جزیره آشپزخانه چیست، انواع مدل جزیره آشپزخانه خانه کوچک و بزرگ چه کاربردی دارد و ابعاد جزیره آشپزخانه و طراحی آن از چه اصولی پیروی می‌کند. در این مطلب همچنین با تفاوت اپن، کانتر و جزیره آشپزخانه آشنا خواهید شد.

جزیره آشپزخانه چیست؟

تا همین چند سال پیش، محدوده آشپزخانه مانند سایر فضاهای خانه از طریق در و دیوارها مشخص می‌شد، اما به مرور این عناصر حذف شده و آشپزخانه‌ها اپن یا باز شدند.

این تغییرات تا جایی پیش رفت که در اغلب خانه‌های امروزی دیگر مرز مشخص و پررنگی میان آشپزخانه و فضای نشیمن یا پذیرایی وجود ندارد. این مساله در خانه‌های کوچک بیشتر دیده می‌شود و موجب شده است تا طراحان دکوراسیون داخلی به دنبال راههایی برای استفاده بهینه از فضا و ایجاد فضاهای کاربردی جدید باشند.

از میان رفتن مرز آشپزخانه با سایر فضاهای خانه، مد جدید است و اتفاقا به کارامدتر شدن فضای آشپزخانه نیز کمک زیادی کرده است.

جزیره آشپزخانه برآمده از این ترند دکوراسیون داخلی، قطعه ای چندکاره است که معمولا در مرکز آشپزخانه قرار می‌گیرد و بسیار کاربردی است.

کابینت جزیره درواقع برخلاف سایر کابینت‌ها که دورتادور فضای آشپزخانه را می‌پوشانند، در مرکز قرار می‌گیرد و ممکن است دارای یک یا چند تکه از کابینت باشد. در انواع مدل جزیره آشپزخانه، سطح این وسیله ممکن است به عنوان میز غذاخوری یا میز کار آشپزی مورد استفاده قرار بگیرد و یا ممکن است گاز و سینک و یا سایر وسایل برقی روی آن قرار داده شود.

اصلی‌ترین ویژگی جزیره این است که هیچ نقطه اتصالی با سایر کابینت‌ها و دیوارها ندارد و دقیقا مانند جزیره ای در میان آشپزخانه خودنمایی می‌کند.

به دلیل کاربردهای فراوان، انواع مدل جزیره آشپزخانه کوچک و بزرگ میان خانه‌های ایرانی محبوبیت زیادی پیدا کرده است و به ضرورت خانه‌های امروزی ما تبدیل شده است.

باید بدانید که طراحی جزیره آشپزخانه منحصر به آشپزخانه‌های بزرگ نیست و اتفاقا این وسیله کاربردی نیاز آشپزخانه‌های کوچک امروزی است.

*5#

در آشپزخانه های کوچک می توانيد از جزيره با ميزهای تاشو استفاده کنيد تا در مواقع لزوم، با باز کردن ميزها، فضای سطح بزرگتری برای آشپزی يا غذا خوردن داشته باشيد

تفاوت اپن، کانتر و جزیره آشپزخانه چیست؟

کانتر، اپن و جزیره آشپزخانه جز اصطلاحات پرکاربرد در حوزه طراحی دکوراسیون هستند که گاهی توسط افراد غیرمتخصص، در جای نادرست به کار گرفته می‌شوند.

اپن یا open به معنای باز است و در واقع به مدلی از آشپزخانه گفته می‌شود که در آن دیوارهای جداکننده و مرز غیرقابل جابه جایی میان فضای آشپزخانه و سایر فضاهای خانه وجود ندارد.

آشپزخانه اپن اغلب توسط کانتر یا جزیره از سایر فضاها متمایز می‌شود؛ اما ممکن است بدون این موارد نیز طراحی شود و درواقع هیچ مرزی میان فضاها وجود نداشته باشد.

پس اپن نام یک مدل آشپزخانه است و نه نام اجزای آشپزخانه. کانتر یا پیشخوان یکی از اجزای آشپزخانه اپن است که برای غذا خوردن، قرار دادن وسایل برقی و تزئینی و یا برای آماده سازی غذا به کار می‌رود.

همانطور که گفته شد، کابینت جزیره آشپزخانه نیز نوعی کانتر است که اتصالی با سایر اجزای آشپزخانه ندارد و عنصری شناور است. طراحی جزیره آشپزخانه ممکن است به صورت ثابت و یا متحرک انجام شود.

ارتفاع استاندارد برای طراحی جزيره آشپزخانه 92 سانتی متر است. در صورتي که از جزيره به عنوان ميز غذاخوری استفاده می کنيد، اين ارتفاع بيشتر و در حدود 106 سانتی متر است

انواع مدل جزیره آشپزخانه کوچک و بزرگ چه مزایایی برای خانههای ایرانی دارد؟

ویژگی‌های کاربردی جزیره موجب شده است که این وسیله نسبت به کانتر و آشپزخانه‌های بسته، مزایایی داشته باشد که به شرح زیر است:

  • عمق جزیره آشپزخانه بیشتر از کانتر است و این مورد کاربردهای آن را گسترده‌تر می‌کند.
  • نصب سینک و گاز بر روی کابینت جزیره ممکن است و جلوهای مدرن به آشپزخانه می‌دهد.
  • انواع مدل جزیره آشپزخانه کوچک ایرانی محل مناسبی برای نگهداری ظروف و وسایل آشپزخانه است.
  • جزیره‌های شناور امکان جابه جا شدن در محدوده 2 متر را دارند.
  • جزیره آشپزخانه میتواند به عنوان میز غذاخوری در محدوده آشپزخانه استفاده شود؛ برخلاف کانتر که بخشی از آن در فضای نشیمن قرار می‌گیرد.
  • به علت متصل نبودن جزیره به دیوارها و سایر کابینت‌ها، امکان حرکت در فضا و استفاده بهینه از سایر فضاها وجود دارد.
  • انواع جزیره آشپزخانه کوچگ و بزرگ مناسب برای دکوراسیون ایرانی وجود دارد و تنوع آن نسبت به کانتر، بیشتر است.
  • جزیره آشپزخانه، فضای نشیمن و پذیرایی را به صورت یکپارچه نمایش میدهد و باعث می‌شود فضای خانه بزرگتر به چشم بیاید

ابعاد جزيره آشپزخانه شما نبايد بيش از %10 از متراژ کل آشپزخانه را اشغال کند؛ چنانچه جزيره بزرگتر از اين قاعده باشد، فضای زيادی از آشپزخانه اشغال می شود و حرکت در مثلث کار و ساير قسمتهای آشپزخانه دشوار می گردد

با انواع مدل جزیره آشپزخانه کوچک ایرانی آشنا شوید

طراحی جزیره آشپزخانه یا island kitchen به شکل‌های متنوعی انجام می‌شود؛ اما ممکن است همه این مدل‌ها برای خانه ایرانی و فرهنگ استفاده از آشپزخانه ایرانی مناسب نباشد.

همچنین طیف گستردهای از انواع کابینت جزیره مناسب آشپزخانه‌های بسیار بزرگ هستند و در آپارتمانهای کوچک امروزی به کار نمی آیند.

بنابراین در ادامه این مطلب تنها به انواع مدل جزیره آشپزخانه کوچک ایرانی می‌پردازیم که برای اغلب خانهها مناسب است و طراحی آن در داخل انجام می‌شود.

به خاطر داشته باشید سبک طراحی جزیره آشپزخانه به سبک دکوراسیون شما وابسته است. خوشبختانه انواع متنوع مدل‌های جزیره برای دکوراسیون کلاسیک، مینیمال، مدرن و ... وجود دارد و ایجاد هماهنگی میان دکوراسیون آشپزخانه و جزیره به آسانی ممکن است.

مدل جزیره آشپزخانه ال شکل

جزیره آشپزخانه ال شکل، یکی از کاملترین و کاربردیترین انواع مدل جزیره است. معمولا در طراحی کابینت جزیره آشپزخانه ال، در یک سو اجاق گاز یا سینک ظرفشویی (و یا هردو) قرار می‌گیرد و در سوی دیگر، محلی به عنوان میز غذاخوری با صندلی‌های پایه بلند به نام بار تعبیه می‌شود.

در طراحی جزیره آشپزخانه ال می‌توان با ایجاد اختلاف سطح، فضاهای مختلف کار و غذاخوری را از هم جدا کرد. همچنین می‌توان بخشی از فضای داخلی این مدل کابینت جزیره را برای نگهداری ظروف و لوازم آشپزی و یا مواد خوراکی در نظر گرفت.

به یاد داشته باشید در صورتیکه اجاق گاز رومیزی را بر روی جزیره قرار می‌دهید، حتما هود را در بالای آن نصب کنید تا هنگام آشپزی، بوی پخت و پز در خانه نپیچد.


در طراحی جزيره آشپزخانه ال می توان با ايجاد اختلاف سطح، فضاهای مختلف کار و غذاخوری را از هم جدا کرد

مدل جزیره آشپزخانه مبله

در تعاریف معماری، جزیره آشپزخانه نوعی پیشخوان کار آشپزی است که در میان مثلث کار، یعنی اجاق گاز، یخچال و ظرفشویی قرار می‌گیرد. همانطور که در میز جزیره ال خواندید، گاهی این جزیره خودش جزئی از این مثلث کار می‌شود؛ یعنی اجاق گاز و فر، سینک ظرفشویی، ماشین لباسشویی و ظرفشویی و همچنین یخچال، همگی به صورت توکار درون جزیره آشپزخانه تعبیه می‌شوند.

در این صورت جزیره چیزی بیشتر از میز کار و میز غذاخوری است و همه نیازهای آشپزخانه را پوشش می‌دهد.

با توجه به ابعاد جزیره مبله، میتوان بخشی از آن را برای میز غذاخوری و سرو نیز در نظر گرفت.



به دليل کاربردهای فراوان، انواع مدل جزيره آشپزخانه کوچک و بزرگ ميان خانه های ايرانی محبوبيت زيادی پيدا کرده است و به ضرورت خانه های امروزی ما تبديل شده است

مدل جزیره آشپزخانه مستطیلی

طرح جزیره آشپزخانه مستطیلی یکی از کاربردیترین انواع کابینت جزیره است که به خوبی در خانه‌های کوچک ایرانی قابل طراحی و اجرا است.

با توجه به ابعاد جزیره آشپزخانه و میزان فضای آشپزخانه، می‌توان این نوع کابینت جزیره را به شکل‌های مختلفی طراحی کرد؛ اگر فضای زیادی در دسترس دارید، می‌توانید دو ضلع از این مستطیل را کابینت بزنید و روی آن گاز و سینک را قرار داده و دو ضلع دیگر جزیره را به عنوان میز استفاده کنید، اما اگر جزیره شما و فضای آشپزخانه تان کوچک است، می‌توانید یکی از این کاربردها را برای جزیره خود در نظر بگیرید.


کابينت جزيره آشپزخانه نيز نوعی کانتر است که اتصالی با ساير اجزای آشپزخانه ندارد و عنصری شناور است

طرح جزیره آشپزخانه گرد

این مدل جزیره، انتخاب مناسبی برای آشپزخانه‌های لوکس و مدرن است؛ چراکه اشکال و خطوط منحنی در دکوراسیون مدرن امروزی، کاربرد زیادی دارد و این جزیره می‌تواند انواع سطوح منحنی و گرد را در آشپزخانه تکمیل کند.

استفاده از گاز و سینک در مدل جزیره گرد به طراحی شما بستگی دارد اما به خاطر داشته باشید بهتر است برای این نوع جزیره آشپزخانه گرد، از سینک‌ها دایره ای و تک لگنه استفاده کنید.

همچنین اگر در نظر دارید بخشی از این جزیره را به عنوان میز غذاخوری استفاده کنید، صندلی‌های پایه بلندی را انتخاب کنید که پشتی یا نشیمن آنها نیز دارای سطوح منحنی و نرم باشند تا هارمونی هندسه به خوبی در دکوراسیون مدرن شما رعایت شود.


کانتر یا جزیره آشپزخانه گرد

جزیره آشپزخانه MDF

ام دی اف یکی از پرکاربردترین متریال‌ها در طراحی کابینت آشپزخانه ایرانی است. در اغلب موارد، جزیره آشپزخانه نیز با طرح و رنگ و جنس یکسان با کابینت طراحی می‌شود؛ به همین علت مدل جزیره آشپزخانه MDF نیز پرکاربردترین انواع جزیره ایرانی است.

ام دی اف همچنین به علت تنوع در روکش، رنگ و طرح و انواع برش‌ها و همچنین به علت مقاومت بالا دربرابر رطوبت، گزینه ای محبوب برای طراحی انواع مدل جزیره آشپزخانه کوچک ایرانی است.

چنانچه سینک خود را بر روی میز جزیره آشپزخانه MDF نصب می‌کنید، بهتر است با مراقبت بیشتری ظرفها را بشویید تا دوام جزیره خود را بالا ببرید.

جزیره آشپزخانه ام دی اف به صورت تک رنگ و با طرح ساده، انتخابی ایده آل برای آشپزخانه با دکوراسیون مینیمال است.

برای آشنایی با خانه مینیمال ایرانی و طراحی آشپزخانه مینیمال، این مطلب از ایده رو را از دست ندهید!


جزیره آشپزخانه ام دی اف با دستگیره چوبی و گوشه های منحنی

مدل جزیره آشپزخانه چوبی

چوب به بهترین شکل حس و حال طبیعت را به خانه و آشپزخانه می‌آورد. جزیره آشپزخانه چوبی یکی از لوکسترین انواع جزیره است که قیمت بالا و همچنین دوام زیادی دارد.

با این حال مراقبت و نگهداری از این نوع کابینت جزیره سخت است و نیاز به رسیدگی‌های دورهای از جمله سنباده زدن و پوشش ضدآب دارد.

این جزیره برای آشپزخانه‌هایی با دکوراسیون سبک اسکاندیناوی، روستیک و کلاسیک و تلفیقی مناسب است و چندان گزینه خوبی برای خانه‌های مدرن و مینیمال نیست.


جزیره آشپزخانه چوبی قهوه ای سوخته طرح کلاسیک

طراحی جزیره آشپزخانه سنگی

در برخی موارد با توجه به سلیقه افراد و سبک خانه، صفحه رویی جزیره آشپزخانه ام دی اف یا چوبی، از جنس سنگ طراحی و ساخته می‌شود.

در طراحی این نوع جزیره، غالبا از کوارتز و کورین استفاده می‌شود که علاوه بر مقاومت بالا دربرابر رطوبت و حرارت، گزینه‌هایی به صرفه هستند و می‌توانند تنوع بصری در فضای آشپزخانه ایجاد کنند.

جزیره آشپزخانه طرح سنگ کورین یا کوارتز مدرن و شیک

مدل جزیره آشپزخانه با استفاده از بتن

بتن یکی از متریال‌های پرکاربرد در طراحی آشپزخانه مدرن و پست مدرن است. جزیره‌های بتنی در مقابل فشار، حرارت و رطوبت بسیار مقاوم هستند و به علت خاصیت شکل پذیری بتن، انتخاب خوبی برای جزیره‌های گرد و منحنی هستند.

البته نگهداری این نوع جزیره دشواری‌های خاص خودش را دارد و چنانچه سینک و گاز خود را به صورت توکار نصب کنید، تعمیر و تعویض آنها به آسانی مدلهای دیگر انجام نخواهد شد.


جزیره آشپزخانه بتن یا ام دی اف طرح بتن مدرن و ساده

ابعاد جزیره آشپزخانه چگونه است؟

ابعاد جزیره آشپزخانه رابطه مستقیمی با متراژ فضای خانه دارد. نکته مهم در طراحی و ابعاد جزیره آشپزخانه این است که نیازهای شما با در نظر گرفتن سبک دکوراسیون به خوبی پوشش داده شود.

در آشپزخانه‌های کوچک می‌توانید از جزیره با میزهای تاشو استفاده کنید تا در مواقع لزوم، با باز کردن میزها، فضای سطح بزرگتری برای آشپزی یا غذا خوردن داشته باشید.

همچنین می‌توانید از صندلی‌هایی استفاده کنید که کاملا درون فضای جزیره قرار می‌گیرند و جای زیادی اشغال نمی کنند.

به عنوان یک قانون کلی ابعاد جزیره آشپزخانه شما نباید بیش از %10 از متراژ کل آشپزخانه را اشغال کند؛ چنانچه جزیره بزرگتر از این قاعده باشد، فضای زیادی از آشپزخانه اشغال می‌شود و حرکت در مثلث کار و سایر قسمتهای آشپزخانه دشوار می‌گردد.

ارتفاع استاندارد برای طراحی جزیره آشپزخانه 92 سانتی متر است. در صورتیکه از جزیره به عنوان میز غذاخوری استفاده می‌کنید، این ارتفاع بیشتر و در حدود 106 سانتی متر است.

یک راه خوب برای اینکه ابعاد جزیره آشپزخانه را تعیین کنید، استفاده از میز است؛ برای این کار با توجه به نکات بالا، میزی را که حداکثر %10 متراژ آشپزخانه را اشغال می‌کند، انتخاب کرده و در نقطه مورد نظر به عنوان جزیره قرار دهید.

برای تنظیم ارتفاع می‌توانید تعدادی کتاب زیر پایه‌های آن قرار دهید تا به ارتفاع جزیره آشپزخانه استاندارد یا جزیره برای غذاخوری برسد.

برای اینکه درک بهتری از فضای خود با وجود جزیره داشته باشید، دورتادور میز و پایه‌ها را با کاغذ یا پارچه بپوشانید و برای چند روز در آشپزخانه تردد کنید.

اگر رفت و آمد شما و باز و بسته کردن درها و کشوهای کابینت و یخچال با اشکالی مواجه نشد، می‌توانید سفارش ساخت جزیره را ثبت کنید؛ در غیر این صورت بهتر است در ابعاد جزیره آشپزخانه خود تجدید نظر داشته باشید.


جزیره آشپزخانه با سینک و میز صبحانه خوری مدرن و مینیمال

قیمت جزیره آشپزخانه

مانند سایر اجزای آشپزخانه، قیمت جزیره آشپزخانه نیز به فاکتورهای مهمی بستگی دارد. این عوامل به اختصار عبارتند از:

  • ابعاد جزیره آشپزخانه
  • جنس و متریال به کار رفته در جزیره
  • مدل و طراحی جزیره آشپزخانه
  • نصب توکار اجاق و سینک و سایر لوازم در جزیره نسبت به جزیره ساده و غیرمبله
  • صندلی‌های انتخابی برای جزیره
  • شرکت طراحی و ساخت جزیره
  • سبک دکوراسیون انتخابی برای طراحی جزیره

به طور کلی قیمت جزیره آشپزخانه MDF ارزانتر از نوع چوبی است و امکان سفارش مدل‌های متنوع‌تری برای این متریال وجود دارد. همچنین نصب توکار وسایل موجب افزایش قیمت جزیره آشپزخانه می‌شود.


جزیره آشپزخانه نئوکلاسیک سبز و شیک

در نهایت؛ چند مدل جزیره آشپزخانه سال 2023

در این مطلب از ایده رو با کاربردها و انواع جزیره آشپزخانه کوچک ایرانی آشنا شدید و خواندید که بهترین ابعاد جزیره آشپزخانه چیست.

به خاطر داشته باشید طراح و مجری ساخت جزیره، تاثیر زیادی بر قیمت و زیبایی این عنصر در آشپزخانه شما دارد و برای انتخاب مجری، حتما به نمونه کارهای قبلی شرکت توجه کرده و این نمونه‌ها را با سبک مورد نظر خود انطباق دهید.

در پایان این مطلب، چند مدل جزیره آشپزخانه سال 2023 مشاهده میکنید که به شما کمک می‌کند با ترندهای روز آشنا شده و برای طراحی جزیره آشپزخانه تان ایده بگیرید.


جزیره آشپزخانه ترکیب بتن و چوب نیئوکلاسیک سرمه ای و طوسی

جزیره آشپزخانه جمع جور کابینت سبزروشن

ایده جزیره و میز ناهارخوری سفید و نئوکلاسیک

جزیره آشپزخانه شیک و مدرن

جزیره آشپزخانه کوچک

جزیره آشپزخانه سفید و طرح چوب مدرن

جزیره آشپزخانه شیک و خاص
Captcha

مطالب پیشنهادی

طراحی به سبک رسام

در این مقاله یاد می‌گیریم چطور از رسام ایده رو برای طراحی یک قفسه سفارشی استفاده کنیم.
Alternate Text
0 نظر2885 بازدید

5 اصل طراحی کتابخانه مینیمال و فضای مطالعه

با ایده‌رو همراه باشید تا با اصول طراحی کتابخانه مینیمال و فضای مطالعه آشنا شوید و یاد بگیرید چطور یک کتابخانه مدرن کوچک یا  قفسه کتاب مینیمال را به کتابخانه شیک خانگی خود تبدیل کنید
Alternate Text
0 نظر6353 بازدید

چگونه یک اندازه‌گیری صحیح انجام بدهم؟

اندازه گیری مهمترین بخش از طراحی یک قفسه سفارشی است زیرا با یک اندازه غلط وقت و هزینه زیادی از شما تلف خواهد شد.
Alternate Text
0 نظر3052 بازدید

کمد ام دی اف یا هایگلاس؟

مختصر و مفید به زبان ساده در مورد انواع متریال مورد استفاده در ساخت مصنوعات چوبی
Alternate Text
0 نظر6252 بازدید

رنگ سال 2021 چیست و رنگ سال چگونه انتخاب می‌شود؟

در این مطلب ایده‌رو با رنگ سال جدید و نحوه انتخاب رنگ سال آشنا می‌شوید و تاریخچه رنگ سال‌های قبل را می‌خوانید
Alternate Text
0 نظر5503 بازدید

9 ترفند برای مرتب کردن کمد

با ترفندهایی ساده و ارزان می‌توانید کمد لباس و کمد رخت خواب خود را مرتب کنید.
Alternate Text
0 نظر2531 بازدید