در حال آماده سازی ...

زندگی مستقل با استودیو آپارتمان

این روزها بیشتر جوان‌ها دوست دارند مستقل شوند و خانۀ خودشان را داشته باشند؛ اما همۀ ما با مشکلات‌ و هزینۀ زیاد خرید و اجاره‌خانه آشنا هستیم. خیلی از جوان‌ها به خاطر همین هزینه‌های زیاد از خرید و اجارۀ خانه منصرف می‌شوند. اگر دوست دارید زندگی مستقل را شروع کنید ولی بودجۀ زیادی ندارید، شاید استودیو آپارتمان‌ها بتوانند مشکلتان را حل کنند. 

اما آپارتمان استودیوئی چیست؟ بازی سیمز را به یاد دارید؟ آن خانه‌های کوچک و تخت را چطور؟ در بازی سیمز خانۀ همه شخصیت‌ها در یک طبقه یا یک اتاق خلاصه می‌شد؛ یعنی پذیرایی، اتاق خواب، آشپزخانه و حمام همه در یک فضای تخت بودند. 

 

عکس از بازی سیمز

 

شاید بازی‌ سیمز را یادتان نباشد یا اصلاً بازی نکرده باشید، ولی اگر چند تصویر از استودیو آپارتمان ببینید، کاملاً متوجه تفاوت اساسی آن با خانه‌های معمولی می‌شوید. این خانه‌های جدید چیزی مثل اتاق‌های خوابگاهی هستند و همه‌چیز را در خودشان جای داده‌اند. در این مطلب می‌خواهیم با استودیو آپارتمان و تفاوت آن با سوئیت و خانه‌های معمولی آشنا شویم.

استودیو آپارتمان چیست؟

معمولاً وقتی می‌خواهید خانه بخرید یا اجاره کنید، املاکی‌ها با توجه به تعداد افراد خانواده، آپارتمان‌های یک‌خوابه یا چند‌خوابه پیشنهاد می‌دهند. خیلی از جوان‌ها تنها زندگی می‌کنند و دنبال آپارتمان‌های یک‌خوابه هستند. علاوه‌ بر این، خانواده‌های امروزی هم جمعیت زیادی ندارند و آپارتمان‌های دوخوابه برای آن‌ها کافی است. 

در بین آپارتمان‌های یک‌خوابه، استودیو آپارتمان طرف‌دارهای بیشتری دارد. آپارتمان استودیویی یا آپارتمان فلت از یک اتاق تشکیل شده‌ است و تمام وسایل و بخش‌های خانه مثل اتاق پذیرایی، اتاق خواب و آشپزخانه را در یک اتاق جا داده ‌است. 

بعضی‌ها هم می‌گویند که استودیو آپارتمان شبیه به اتاق‌ها و سوئیت‌های خوابگاهی است و همه‌چیز را در جای نسبتاً کوچکی جای داده است. بعضی از استودیو آپارتمان‌ها فضای جداگانه‌ای برای آشپزخانه دارند و بعضی‌ها هم به شکل L هستند. 

تفاوت استودیو آپارتمان و سوئیت در چیست؟

تفاوت اصلی استودیو آپارتمان و سوئیت در این است که سوئیت‌ اتاق‌های متفاوتی دارد و این اتاق‌ها از محیط پذیرایی و آشپزخانه کاملاً مجزا هستند. آپارتمان استودیویی فضای مستقلی است که خودتان آن را تعریف می‌کنید. تمام بخش‌ها و اجزای خانه در یک اتاق قرار دارند و بخش مجزایی هم برای دست‌شویی ساخته می‌شود. سوئیت‌های یک‌خوابه فضای جداگانه‌ای برای دست‌شویی و اتاق خواب دارند. 

استودیو آپارتمان‌ها برای چه کسانی مناسب هستند؟

 

 

استودیو آپارتمان

 

استودیو آپارتمان برای کسانی که تنها زندگی می‌کنند یا می‌خواهند پول کمتری برای اجاره‌خانه بدهند، بهترین گزینه است. آپارتمان‌های استودیویی نسبت به آپارتمان‌های معمولی فضای آزاد بیشتری دارند و اسباب و وسایل کمتری هم می‌خواهند؛ بنابراین اگر برای اولین‌بار است که می‌خواهید خانه تهیه کنید، استودیو آپارتمان می‌تواند گزینۀ خوبی باشد.

ممکن است استودیو آپارتمان برای زندگی بیش از یک نفر بهترین گزینه نباشد؛ چون در این خانه‌ها حریم شخصی وجود ندارد. کسانی که دوست دارند خانه‌شان فضای مجزایی برای مهمان‌ها داشته باشد، می‌توانند سوئیت اجاره کنند.

انواع استودیو آپارتمان‌ها کدام‌اند؟

به‌طور‌ کلی دو نوع استودیو آپارتمان وجود دارد. به نوع اول استودیو آپارتمان طاقچه‌ای می‌گویند. در این آپارتمان، اتاق پذیرایی بخش اِل‌مانند (L) دارد. یک طاقچه یا فضای کنج‌مانندی هم کنار تخت هست. در این آپارتمان استودیویی می‌توانید کنار تخت پرده نصب کنید، یا با یک دیوار آن را از بقیۀ قسمت‌ها جدا کنید. 

نوع دوم استودیو آپارتمان بزرگ‌تر است و به آن استودیوی قابل تبدیل می‌گویند. در این خانه فضای کافی دارید و می‌توانید یک اتاق جداگانه برای خواب درست کنید.

چه نوع دکوراسیونی مناسب آپارتمان استودیویی است؟

برای دکوراسیون استودیو آپارتمان باید خواسته‌های خود را از یک خانه مشخص کنید. اگر به این موضوع فکر کنید، می‌توانید هرکاری در استودیو آپارتمانتان انجام دهید. عاشق آشپزی و مهمانی‌های شبانه هستید؟ پس بهتر است فضای مناسب و بزرگی برای آشپزخانه و پذیرایی در نظر بگیرید. 

اگر در خانه درس می‌خوانید و کار می‌کنید، باید یک میز مناسب برای کار و درس داشته باشید. البته اولویت‌بندی به این معنا نیست که از فضای بقیۀ جاها کم کنید، بلکه باید ارزشمندترین فضای خانه را مشخص کنید. 

تکنیک‌های و ترفندهای طراحی داخلی آپارتمان استودیویی

مهم‌‌ترین مسئله در طراحی داخلی آپارتمان استودیویی، جلوگیری از انباشتگی وسایل است. سعی کنید از چیزهایی که نیاز ندارید خلاص شوید. وسایل بدون استفاده را کنار بگذارید. بعضی از وسایل خانه‌های معمولی مناسب آپارتمان استودیویی شما نیستند و نمی‌توانید آن‌ها را در آپارتمانتان جا دهید. مثلاً به‌جای مبل‌های بزرگ از صندلی و مبل‌های کوچک استفاده کنید. 

صندلی و مبل مناسب انتخاب کنید

برای انتخاب وسایل مورد نیاز، تعداد افراد را در نظر بگیرید. آیا تنها زندگی می‌کنید یا با همسرتان هستید؟ حداقل وسایل برای نشستن را در نظر بگیرید. بهترین حالت، مبل کوچک و دونفره‌ای است که دو نفر به‌راحتی بتوانند روی آن بنشینند و ظرفیت سه نفر را هم دارد. 

 

 

آپارتمان‌های استودیویی

 

از وسایل چندمنظوره استفاده کنید

تخت‌ها و مبل‌های تاشو بهترین گزینه برای دکوراسیون استودیو آپارتمان‌ها هستند. این وسایل جای کمی را اشغال کرده و به‌خوبی نیاز شما را برطرف می‌کنند. بعضی از تخت‌ها هم کشودار هستند. می‌توانید زیر این تخت‌ها لباس، پتو، حوله و وسایل اضافه‌تان را بگذارید. 

فضاهای خالی را فراموش نکنید

فضاهای خالی در دکوراسیون استودیو آپارتمان‌ نقش مهمی دارند. در این فضاها می‌توانید با چوب و قفسه‌های میله‌ای کمدهای کوچک درست کنید. مثلاً اگر زیر تختتان فضای خالی وجود دارد، می‌توانید کفش‌های اضافه، چمدان لباس‌ها یا کتاب‌ها را زیر تخت بگذارید. زیر گاز، کابینت‌ها و میز هم فضای خالی قابل استفاده وجود دارد.

فضای خانه را با آینه بزرگ‌تر کنید

آینه‌ها فضای خانه را بزرگ‌تر نشان می‌دهند و نور آن را بیشتر می‌کنند. استودیو آپارتمان‌ها معمولاً نور کمی دارند؛ با آینه‌ها می‌توانید این مشکل را حل کرده و نور بیشتری وارد خانه‌تان کنید. 

با فرش و موکت فضای خانه را تفکیک کنید

می‌توانید قسمت‌های مختلف خانه را با یک فرش یا موکت از یکدیگر تفکیک کنید. یک قالیچۀ کوچک زیر میز مهمان یا مبل‌ها بگذارید. با این کار فضای منحصربه‌فردی برای پذیرایی ایجاد می‌کنید. همین کار را برای فضای خواب هم انجام دهید.

قفسه‌ها یا کتابخانه‌های دیواری تهیه کنید

اگر روی زمین فضای خالی ندارید، از دیوارها استفاده کنید. مثلاً می‌توانید یک کتابخانه و قفسۀ دیواری بالای تخت بگذارید و روی آن را با چند کتاب و گلدان پر کنید. این کار نه‌تنها فضای خانه را خلوت‌تر می‌کند، بلکه به زیباترشدن استودیو آپارتمانتان هم کمک می‌کند. 

اگر دوست دارید سایز و ابعاد مدنظرتان برای کتابخانه را خودتان مشخص نمایید، روی کمک ایده‌رو حساب باز کنید. با کمک ایده رو می‌توانید کتاب‌خانه، قفسه و انواع کمد را طبق سلیقه خودتان طراحی و با بالاترین کیفیت تحویل بگیرید.

 

 

استودیو آپارتمان

 

 

از جداکننده‌ها استفاده کنید

جداکننده‌ها وسایلی هستند که می‌توانند فضاهای خانه را از هم تفکیک کنند. اگر نمی‌توانید جداکننده بخرید، می‌توانید از یک کتابخانه برای جداکردن آشپزخانه و بخش نشیمن استفاده کنید؛ مثلاً می‌توانید کنار تختخوابتان قفسۀ کتاب بگذارید. با این کار محل خواب و پذیرایی از هم جدا می‌شوند.

 

جداکننده یا روم دیوایدر

 

فضای عمودی را فراموش نکنید

هنگام دکوراسیون استودیو آپارتمان، دیوارها را فراموش نکنید. فضای آشپزخانه را در نظر بگیرید. می‌توانید روی دیوار بخش آشپزخانه، آویز و قفسه بگذارید و وسایل آشپزخانه‌تان را آویزان کنید. آویزهای لباس و ساک، قفسه‌های چوبی بالای گاز و میز، بهترین گزینه برای استودیو آپارتمان‌ها هستند.

روی درها آویز بگذارید

درِ خانه و درِ سرویس بهداشتی بهترین جا برای آویزان‌کردن لباس‌هاست. به‌جای اینکه لباس‌ها را در گوشه و کنار خانه بگذارید، آن‌ها را روی یک آویز روی در آویزان کنید. کلاه‌ها، کت‌ها و حوله‌ها را می‌توانید روی آویز بگذارید. 

آپارتمان‌های استودیویی در تهران

در ایران آپارتمان‌های بدون اتاق خواب عموما تحت عنوان سوئیت شناخته و اجاره داده می‌شوند و فروش آن‌ها مرسوم نیست. همین‌طور ساخت یک ساختمان که واحدهای آن استودیو آپارتمان باشند رایج نیست. معمولا در زیرزمین یا روی پشت بام ساختمان مکانی به این دست از خانه‌ها اختصاص داده می‌شود. یکی از دلایلی که به استودیو فلت در ایران توجه کمتری می‌شود، محدودیت متراژ برای مجوز ساخت است. در تهران حداقل متراژ مجاز ساخت و ساز 35 متر مربع و در سایر شهرها و روستاها متفاوت است. هر چند که لزوما استودیو فلت‌ها کوچک و با متراژ کم نیستند و می‌توان گفت یک سبک برای طراحی داخلی خانه‌ها به شمار می‌روند. 

استودیو آپارتمان؛ راه حلی برای زندگی مستقل در دنیای مدرن

همان‌طور که گفتیم، استودیو آپارتمان می‌تواند مشکل مستقل‌شدن نسل جوان را حل کند. به‌علاوه، بیشتر خانه‌های امروزی طبق سلیقۀ شما ساخته نشده‌اند. برای اینکه بتوانید خودتان خانه‌تان را طراحی کنید، استودیو آپارتمان بهترین گزینه است. با خرید یا اجارۀ یک استودیو آپارتمان و دکوراسیون آن با وسایل ضروری و مورد نیاز زندگی خودتان، خانه‌تان را طبق سلیقه‌ و نیاز خود طراحی می‌کنید. محصولات ما در ایده‌رو به دکوراسیون استودیو آپارتمان شما کمک می‌کنند. شما با ایده رو امکان طراحی قفسه‌هایی با ابعاد دلخواهتان، مشاهده قیمت و سپس سفارش آن به صورت آنلاین دارید و می‌توانید دکوراسیون استودیو آپارتمان‌تان را خودتان انجام دهید.

 

Captcha

مطالب پیشنهادی

طراحی به سبک رسام

در این مقاله یاد می‌گیریم چطور از رسام ایده رو برای طراحی یک قفسه سفارشی استفاده کنیم.
Alternate Text
0 نظر2879 بازدید

5 اصل طراحی کتابخانه مینیمال و فضای مطالعه

با ایده‌رو همراه باشید تا با اصول طراحی کتابخانه مینیمال و فضای مطالعه آشنا شوید و یاد بگیرید چطور یک کتابخانه مدرن کوچک یا  قفسه کتاب مینیمال را به کتابخانه شیک خانگی خود تبدیل کنید
Alternate Text
0 نظر6344 بازدید

چگونه یک اندازه‌گیری صحیح انجام بدهم؟

اندازه گیری مهمترین بخش از طراحی یک قفسه سفارشی است زیرا با یک اندازه غلط وقت و هزینه زیادی از شما تلف خواهد شد.
Alternate Text
0 نظر3040 بازدید

رنگ سال 2021 چیست و رنگ سال چگونه انتخاب می‌شود؟

در این مطلب ایده‌رو با رنگ سال جدید و نحوه انتخاب رنگ سال آشنا می‌شوید و تاریخچه رنگ سال‌های قبل را می‌خوانید
Alternate Text
0 نظر5494 بازدید

9 ترفند برای مرتب کردن کمد

با ترفندهایی ساده و ارزان می‌توانید کمد لباس و کمد رخت خواب خود را مرتب کنید.
Alternate Text
0 نظر2521 بازدید

اندازه مناسب میز تلویزیون چه‌قدر است؟

نکات مهم برای انتخاب اندازه میز تلویزیون را بشناسید
Alternate Text
0 نظر5002 بازدید