در حال آماده سازی ...

آیا من با‌ سلیقه‌ام؟

‌‌سلیقه‌‌ من خوب است یا بد؟ یا اصلا سلیقه یعنی چه؟ چرا بعضی چیزها را می‌پسندیم؟ آیا سلیقه به مرور زمان خوب می‌شود؟ افراد خوش سلیقه چه ویژگی‌هایی دارند؟

سلیقه چیست؟

قبل از اینکه به مفهوم سلیقه و خوب یا بد بودن آن بپردازیم باید زیبایی و زشت بودن را تعریف کنیم. تا به حال برای شما هم پیش آمده که چیزی برای شما خیلی قشنگ باشد اما بقیه با شما هم نظر نباشند؟ یا بر عکس؟

 زیبایی برای هر چیزی یعنی ترکیب دو اتفاق، واقعیت بیرونی آن و درک ما از آن واقعیت.

هر چقدر درک ما از یک پدیده بیشتر باشد، بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیریم و این فرآیند همان زیبایی است که در ذهنمان تعریف می‌شود.

زشتی هم نقطه مقابل زیبایی برای ماست یعنی درک ما از واقعیت منجر به ایجاد حس بد و سرخوردگی درونی شود.

پس متوجه شدیم که این احساس درونی ماست که سلیقه ما را می‌سازد و احساس درونی هم نشأت گرفته از درک و برداشت ما از آن پدیده است.

پس می‌توان گفت سلیقه ما جلوه‌ای از احساسات و درک ما از دنیای اطرافمان است.

و تفاوت سلیقه به تفاوت درک ما از اطرافمان است و طبیعتا این درک منحصر به یک چیز نیست و در بعضی موارد بیشتر است. به عنوان مثال ممکن است درک ما در لباس بیشتر و به دنبال آن سلیقه بهتری در پوشش داشته باشیم اما در دکوراسیون و چیدمان خانه چون درک کمتری داریم سلیقه‌مان هم خیلی خوب نباشد و از دوستی که در دیزاین خانه  سلیقه بهتری دارد کمک بگیریم.

پس بخاطر داشته باشیم که ممکن است تفاوت‌های زیادی در سلیقه و انتخاب‌های ما با بقیه وجود داشته باشد و این یک اتفاق خیلی طبیعی است.

فراموش نکنیم که هیچکس بد سلیقه نیست و تنها درک او از واقعیت با ما و احساس درونی ما متفاوت است.

پس به سلیقه هم احترام بگذاریم. حالا به نظر شما چه کار کنیم که سلیقه بهتری داشته باشیم؟

و این نکته را هم در نظر داشته باشیم که همواره سلیقه‌ی ما دستخوش تغییراتی می‌شود و با ترند روز یا گذر زمان متفاوت می‌شود که نشانه‌ی تاثیری است که محیط روی تفکرات ما می‌گذارد و پس از گذشت زمان ما تغییر می‌کنیم،  پس درک ما از محیط و هر چیزی که در آن است، تغییر می‌کند در نتیجه سلیقه ما تغییر می‌کند.

برای داشتن سلیقه بهتر چه کار کنیم؟

با توجه به تعریفی که برای سلیقه داشتیم می‌توان نتیجه گرفت برای داشتن سلیقه‌ی بهتر در هر حوزه نیاز داریم تا اطلاعات بیشتری در رابطه با آن داشته باشیم. به عنوان مثال اگر شما به دنبال تغییر استایل خود در پوشش و انتخاب لباس باشید لازم است تا زمانی را برای کسب اطلاعات و دانستن نکاتی پیرامون چگونگی ست کردن لباس های مختلف و ترکیب رنگ‌ها یا اصطلاحا این نکته که کدام رنگ‌ها به هم می‌آیند صرف کنید. و در دراز مدت خواهید دید که چقدر از نظر دیگران استایل بهتری دارید و خوشتیپ‌تر شده‌اید. 

این روند در بهتر کردن سلیقه در همه‌ی امور دیگر هم صادق است. در سلیقه‌ی موسیقی شما یا حتی در دکوراسیون داخلی خانه‌تان.

شاید جالب بنظر برسد که اگر سواد و اطلاعات بیشتری در رابطه با یک موضوع داشته باشید سلیقه‌ای بهتری نیز در آن دارید.

جدای از عوامل دیگری که ممکن است در سلیقه و زیبا یا زشت دیدن یک چیز تاثیر بگذارند چند نمونه همواره مورد پسند اکثریت است:

  • سادگی و دور بودن از تجملات

در تمامی چیزهای اطرافمان، سادگی می‌تواند تاثیر خیلی زیادی در زیبا دیدن آن داشته باشد چون درک سادگی راحت بوده و با درک بیشتر زیباتر هم دیده می‌شود. شاید این یکی از دلایلی است که "ساده‌ها از مد نمی‌افتند."

 

دکوراسیون ساده و با رنگ خنثی

 

  • رنگ‌های خنثی و روشن

رنگ‌های سفید همیشه احساس خوبی نشات گرفته از تمیزی به ما می‌دهند رنگهای خنثی مثل طوسی و خاکستری به دلیل راحت‌تر ست پذیر بودن با سایر رنگ‌ها و حس آرامشی که به ما القا می‌کنند همواره طرفداران زیادی دارند و مطابق سلیقه اکثریت هستند.

 

تفاوت سلیقه با ترند و چیزی که مد شده

همانطور که بالاتر اشاره کردیم ترند روز دنیا روی سلیقه ما تاثیر می‌گذارد این تاثیر به این شکل عمل می‌کند که دید متفاوت و به دنبال آن درک متفاوتی را برای ما به ارمغان می‌آورد به شکلی که چیزهایی که قبلا از نظرمان زشت بود را می‌پسندیم و برعکس.

برای همین همواره تاکید داریم برای پیروی از چیزی که مد شده همواره تأمل بیشتری به خرج بدید و بعد تصمیم بگیرید تا مطمئن شوید درک درستی از تصویری که به شما نشان داده می‌شود دارید یا خیر. گاهی به صرف اینکه همه کاری را انجام می‌دهند آن را درست می‌دانیم که می‌تواند به ضرر ما باشد.  بهتر است همیشه و در هر خرید توجه کنیم که چیزی را بخریم که حال ما را خوب می‌کند و مطابق با سلیقه‌ی ماست. با قفسه‌های ایده رو که با توجه به سلیقه و نیازهای شما و منحصرا مخصوص شما قابل طراحی و اجرا هستند، حال خوبی در خانه‌تان داشته باشید.

اشتباه نکنید! با تمام این تفاسیر منظور ما این نیست تا به‌گونه‌ای مایحتاج‌تان را انتخاب و یا حتی زندگی کنید تا مورد پسند دیگران واقع شوید، تمام این صحبت‌ها برای این است تا بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید و تا جایی که ممکن است بهترین جلوه‌ از احساسات درونی‌تان را در محیط اطراف خود برای بقیه به نمایش بگذارید.

سلیقه من در دکوراسیون خانه چطور است؟

اگر بخواهیم در رابطه با سلیقه در منزل یک پیشنهاد به شما بکنیم این است که:

"خودتان باشید و به درک و بینش‌تان اعتماد کنید."

 

چگونه در دکوراسیون خانه با سلیقه باشیم

 

چه کنیم تا سلیقه بهتری در طراحی داخلی و دیزاین خانه‌مان داشته باشیم؟

 

سلیقه من در تزئین خانه. چطور در دکوراسیون خانه با سلیقه باشیم؟

 

برای این کار تحقیق کنید. تصاویر متعددی از دیزاین خانه‌ها و ترکیب رنگ‌های مختلف ببینید. ایده بگیرید و با توجه به درک و سلیقه‌ای که دارید اقدام به دکوراسیون خانه‌تان کنید. قبول داریم که این کار تا حد زیادی زمان‌بر بوده و در واقع می‌تواند هزینه مالی را هم به شما محول کند. اما خانه فقط چهاردیواری نیست. محل استراحت، آرامش و پناه شما از شلوغی‌های روزمره است. پس برای داشتن خانه‌ی بهتر و زیباتر که در سلامت روان‌تان هم بی‌تاثیر نباشد باید هزینه‌هایی را پرداخت کنید.

چرا داشتن سلیقه در خانه و چیدمان خانه اهمیت دارد؟

 

با سلیقه بودن در خانه

 

همانطور که بالاتر اشاره کردیم این موضوع که دیزاین خانه ما جلوه‌ای از شخصیت  و روحیات ما را در خود به نمایش می‌گذارد حقیقتی غیرقابل انکار است. خانه جایی است که بتوان در آن آرامش و امنیت را احساس کرد هیچ چیز بهتر از یک دکوراسیون خوب نمی‌تواند این احساس داشتن خانه‌ای امن و آرام را برای ما ایجاد کند.

چند نکته برای خوش سلیقه بودن در چیدمان منزل

  • از ترندها و مد روز استفاده کنید هر چند کوچک و جزئی
  • نظم و مرتب بودن منزل را همیشه الویت قرار دهید.
  • به ابعاد خانه و فرنیچری که تهیه می‌کنید دقت کنید. یا به عبارتی درست اندازه بگیرید.
  • همواره سعی در تغییرات کوچک و چیدمان‌های متفاوت داشته باشید
  • با پالت‌های رنگی و چگونه ست کردن رنگ‌ها آشناتر شوید
  • استفاده از گیاهان را فراموش نکنید
  • خلاق باشید

لزوم استفاده از دیزاینر برای دکوراسیون خانه؟

شاید خیلی در نظرمان استفاده از دیزاینر برای چیدمان خانه‌مان لازم نباشد اما گاهی وقت کافی نداریم یا ترجیح می‌دهیم کارها به حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن انجام شوند یا بسیاری از مواقع ما زیبایی‌ها را می‌فهمیم اما برای نحوه اجرا و پیاده‌سازی این زیبایی به کمک متخصص در آن حوزه نیاز داریم. پس به یک فرد یا مجموعه حرفه‌ای که تسلط کافی داشته باشد پناه می‌بریم.

دکوراسیون داخلی خانه یا دفتر کار هم از این امر مبرا نیست. اگر می‌خواهید بهترین دیزاین را برای خانه‌تان با توجه به سلیقه خودتان داشته باشید باید کار را به کاردان بسپارید و از یک طراح داخلی کمک بخواهید.

تمام انتظاراتی را که از نتیجه نهایی دارید را بیان کنید و منتظر اتمام کار بمانید. نه تنها از نتیجه و خانه‌ای که به شما تحویل داده می‌شود شگفت زده می‌شوید بلکه تاثیر و اهمیت داشتن یک خانه‌ی زیبا را در زندگی‌تان  متوجه می‌شوید.

 

استفاده از طراح داخلی برای دکوراسیون منزل

 

سخن نهایی

برای داشتن یک خانه زیبا و سلیقه خوب در دکوراسیون خانه و انتخاب مبلمان بهتر است دانش خود را در مورد دکوراسیون داخلی افزایش دهید و نمونه‌های خوب فرنیچر را ببینید. در صفحه اینستاگرام ایده رو مطالبی که  نسبت به دکوراسیون داخلی و مبلمان به شما دید می دهد منتشر می شود. برای رشد سلیقه خود می توانید این صفحه را دنبال کنید.

می‌توانید به ایده بگیر مراجعه کرده و چند کتابخانه یا جاکفشی را مطابق با سلیقه‌تان پیدا کنید.

در کامنت ها بنویسید در انتخاب چیزهایی که احتیاج به سلیقه دارند از چه کسی مشورت می گیرید و چرا سلیقه او را قبول دارید.


 

Captcha

مطالب پیشنهادی

طراحی به سبک رسام

در این مقاله یاد می‌گیریم چطور از رسام ایده رو برای طراحی یک قفسه سفارشی استفاده کنیم.
Alternate Text
0 نظر2886 بازدید

5 اصل طراحی کتابخانه مینیمال و فضای مطالعه

با ایده‌رو همراه باشید تا با اصول طراحی کتابخانه مینیمال و فضای مطالعه آشنا شوید و یاد بگیرید چطور یک کتابخانه مدرن کوچک یا  قفسه کتاب مینیمال را به کتابخانه شیک خانگی خود تبدیل کنید
Alternate Text
0 نظر6353 بازدید

چگونه یک اندازه‌گیری صحیح انجام بدهم؟

اندازه گیری مهمترین بخش از طراحی یک قفسه سفارشی است زیرا با یک اندازه غلط وقت و هزینه زیادی از شما تلف خواهد شد.
Alternate Text
0 نظر3055 بازدید

رنگ سال 2021 چیست و رنگ سال چگونه انتخاب می‌شود؟

در این مطلب ایده‌رو با رنگ سال جدید و نحوه انتخاب رنگ سال آشنا می‌شوید و تاریخچه رنگ سال‌های قبل را می‌خوانید
Alternate Text
0 نظر5505 بازدید

9 ترفند برای مرتب کردن کمد

با ترفندهایی ساده و ارزان می‌توانید کمد لباس و کمد رخت خواب خود را مرتب کنید.
Alternate Text
0 نظر2532 بازدید

اندازه مناسب میز تلویزیون چه‌قدر است؟

نکات مهم برای انتخاب اندازه میز تلویزیون را بشناسید
Alternate Text
0 نظر5026 بازدید