در حال آماده سازی ...
دیدن خرت و پرت ها در ما استرس ایجاد می کند و حس می کنیم زندگی از کنترل مان خارج شده است. میخواهیم از شر وسایلی که مدتهاست فضای خانه مان را اشغال کرده اند اما دردی از ما دوا نکردهاند، خلاص شویم. اما چگونه؟ این مقاله راهکارهای عملی برای رهایی از این خرت و پرت ها را آموزش می دهد. پاکسازی یک هنر است.
پاکسازی یک شروع است، از کسی که در گذشته بودیم به سمت کسی که در آینده میخواهیم باشیم. آغازی برای یک زندگی مینیمال است. وقتی سعی میکنیم وسایلی که از گذشته به ما چسبیدهاند را دور بریزیم تا فضا برای وسایل جدید باز شود.خوب است در قدم اول خرت و پرت را تعریف کنیم. خرت و پرت، هر چیزی است که ارزشی به زندگی ما اضافه نمیکند اما آن را نگه داشتهایم.
پاکسازی، تمرین دل کندن از تعلقات است.
پاکسازی یک مهارت است، که کاربرد آن تنها منحصر به خانه و حتی محیط هایی مثل کارگاه و مغازه نیست. خیلی چیزهای دیگر در زندگی ما نیاز به پاکسازی دارند. از هارد کامپیوتر و حافظه گوشی بگیر تا روابط و دوستان. پاکسازی هنر در لحظه زندگی کردن است.
قبل از شروع خود را از لحاظ ذهنی آماده کنید تا موقع دور انداختن خرت و پرت احساس گناه نکنید. دل کندن از وسایلی که روزی بابتش پول پرداخت کردهاید یا دوستشان دارید سخت است. این یک احساس طبیعی و کاملاً واقعی است و اصلا همین است که کار "پاکسازی" را برای انسان مشکل میکند. در ادامه به نکاتی اشاره می کنیم که کمک می کند راحتتر از وسایلتان دل بکنید.
وسایل سالمی که نه از آنها استفاده میکنید و نه دل دور انداختنشان را دارید، اهدا کنید. به خیریه ها یا دوستان و نزدیکان. اینطوری حس بهتری هم دارید.
اگر نمیتوانید از بعضی وسایل اضافی دل بکنید از همسر یا دوستانتان بخواهید این کار را برایتان انجام دهند زیرا آن ها قطعاً وابستگی کمتری به وسایل شما دارند. مطمئن باشید بعد از ناپدید شدن این وسایل به راحتی آنها را فراموش خواهید کرد.
در اقتصاد به هزینههایی که در گذشته انجام شده و امروز نمیتوان آن را نقد کرد، هزینههای نابرگشتنی میگویند. اگر وسایلی که نگه داشتید ارزششان با گذر زمان بالاتر نمیرود با خیال راحت، دور بیندازید. وسایلی که رفته رفته ارزششان کم میشود و وسایل بهتری جایگزینشان می شود که تکلیفشان مشخص است.
اگر وسیله اضافی نگه میدارید که شاید روزی به کار بیاید (هر چیز که خوار آید، یک روز به کار آید) و مجبور نشوید هزینه اضافی کنید، بدانید هزینهی جابجا کردن، تمیز کردن و فضا ساختن برای آنها بیشتر خواهد شد. به علاوه روزی که ممکن است به کار آیند چه تضمینی وجود دارد که یادتان باشد آن وسیله را دارید؟
اولین و مهمترین تکنیک این است که اتاق، اتاق خلوت کنید. مثلا: این آخر هفته انباری رو خلوت میکنم. ماه بعد اتاق خواب و الی آخر.
در هر اتاق چهار عدد جعبه بزرگ در نظر بگیر و آنها را به شیوه زیر نامگذاری کنید:
هم زمان با پاکسازی دستهبندی هم بکنید و وسایل شبیه به هم را در کنار هم قرار دهید. بدین ترتیب مدت بیشتری خانه پاک و خلوت می ماند.
احساس درماندگی حین پاکسازی عادی است. برای جلوگیری از این احساس از پروژههای کوچک شروع کنید تا در زمان کمتری بتوانید کار را به انتها برسانید. بدین ترتیب هم تجربه کسب میکنید و هم اعتماد به نفستان در پاکسازی بالا خواد رفت.
سطوح صاف مثل طبقهها، میزها جاذب خرت و پرت هستند. سعی کنید همیشه خلوت باشند. اینکه بخواهید یک سری از وسایل در دسترس باشند خوب است اما مراقب باشید به شلختگی و شلوغی منجر نشود.
برای شروع میتوانید یک روز در سال را به دور ریختن وسایل اضافی اختصاص دهید. برای مثال همزمان با خانه تکانی سال نو. اما به مرور تعداد دفعات را بیشتر کنید. مثلا فصلی یکبار یا ماهی یکبار. اینطوری حجم کاری کمتری در هر بار خلوت کردن خواهید داشت.
برای اتمام پروژه پاکسازیای که شروع کردید سررسید تعیین کنید. یک هدف و برنامه زمانی بچینید. حتی به صورت ذهنی. مثلا: تا آخر تابستان کمدها، انباری و آشپزخانه را پاکسازی خواهم کرد.
80% مواقع از 20% لباسهایی که داریم استفاده میکنیم. این قانون در مورد بسیاری از وسایل دیگر هم صدق میکند. وسایلی که 80% مواقع استفاده نمیکنیم را دور بیندازیم.
اگر کار نمیکند و آن را نگه داشته ایم که روزی تعمیرش کنیم، آن روز همین امروز است. اگر امروز نمیتوانیم تعمیرش کنیم از شرش خلاص شویم.
به آخرین باری که به آن احتیاج پیدا کردیم فکر کنیم. اگر سه سال از آخرین استفاده ما میگذرد، با ضریب اطمینان بالایی دیگر هرگز به آن احتیاج پیدا نخواهید کرد. پس خداحافظ رفیق قدیمی...!
گاهی اوقات وسایل گرانی میخریم یا برایمان میخرند که واقعا دیوانهاش نیستیم. میتوانیم آنها را رد کنیم. شاید در زندگی کس دیگری بسیار مفید باشند.
الان دیگر برای پاکسازی خانه آمادهایم. همه ابزار لازم را داریم. پس بزن بریم برای اتاق اتاق تمیز کردن.
اول از همه ذهنتان میرود به سمت کمد، ولی خود کمد چند روزی کار دارد. از پاکسازی کمد موقتاً صرف نظر کنید. پاکسازی هر اتاق از 0.5 تا 2 روز وقت میبرد.
توصیه ایده رو این است که با کشوها شروع کنید. همه کشوها را بیرون بریزید و دو سؤال از خود بپرسید:
وسایلی که متعلق به این اتاق نیست را در جعبه "جاش عوض شه" قرار دهید و آنهایی استفاده نشدهاند را در جعبه "دور ریختنی" قرار دهید یا اهدا کنید.
نکته مهم اینجاست؛ وقتی میخواهید وسایل را به کشوها برگردانید از یک سری دیوایدر یا ظروف کوچک برای دسته بندی و مرتب کردن وسایل شبیه به هم استفاده کنید. این ظرفها میتوانند ظروف پلاستیکی یکبار مصرف، جعبه هدیه، جعبه کفش یا هر چیز خلاقانه دیگر باشند. برای راحت تر شدن تمیز کاری بعدی میتوانید زیر وسایل روکش کابینت پهن کنید.
نکته پاکسازی سطوح صاف را به یاد میآورید؟ دقت کنید، روی میز توالت، پاتختی، بالای کمد و در کل سطوح صاف خلوت باشد. گذاشتن یک آباژور یا قاب عکس روی پاتختی اشکالی ایجاد نمیکند اما اگر میخواهید روانتان در صلح و آرامش باشد از شلوغ کردن سطوح صاف بپرهیزید.
فضای کمد، فضای ارزشمندی است، چون در عین محفوظ بودن در دسترس است. آن را با اسباب بازی یا لباسهای فصل های دیگر پر نکنید. برای اسباب بازیها یک سبد بزرگ کافی است. اگر برای آنها جا کم دارید شاید لازم باشد اسباب بازی های اضافی را ببخشید. نگران بچههای بعدی نباشید هر زمان اسباب بازیهای وخصوص به خود را دارد.
لباس های فصلی، ملحفه و پتو به راحتی در کاورهای زیپ دار قرار میگیرند و میتوانند زیر تخت فضای کمتری را اشغال کنند. ضمنا در صورت کمبود جا میتوانید از وکیوم بگ استفاده کنید. وکیوم بگ کیسهای است که میتوانبا جاروبرقی هوای داخلش را خالی کرد بدین ترتیب جای خیلی کمتری اشغال میکند. وکیوم بگ را میتوانید از بازار تهیه کنید.
هربار که به یک وسیله نگاه میکنی، ببین برایت لذت بخش است یا یک "بار" است. اگر برایت بار است و تو این بار را فقط چون مادرت بهت هدیه داده یا نگرانی روزی به کار بیاید نگه داشتی، بدان یا به گذشته چسبیدی یا از آینده میترسی.
پاکسازی هنر در لحظه زندگی کردن است. خودت را سبک کن.
میتوان به جرئت گفت پاکسازی کمد قرص ضد استرس است زیرا نه تنها وسایلتان را خلوت میکنید بلکه ذهن و قلبتان را هم سبک میکنید. باور کنید ذهنتان به این آرامش احتیاج دارد. هر چهار جعبهای که قبلا ذکر شد را لازم داریم: دورریختنی، بخشش به اطرافیان، اهدا و جاش عوض شه. پاکسازی کمدها از 2 تا 7 روز وقت میبرد.
اکثر افراددر ابتدا به سراغ رگال و لباسها میروند. در صورتی که پاکسازی لباسها گاهی خیلی طولانی میشود و این امکان وجود دارد که در میانه راه خسته شوید. خیلی از خرت و پرتهای به درد نخور پایین کمد جمع میشوند. اگر ابتدا از شر آنها خلاص شوید دو تا مزیت دارد:
قانون 80/20 را که حتما به خاطر دارید، در پاکسازی لباسها بسیار مفید است. برای هر لباسی سه تا سؤال اساسی از خود بپرسید:
اگر کهنه یا پاره شده آن را دور بیاندازید. اما اگر اندازه نیست یا در یک سال گذشته آن را نپوشیدید اهدایش کنید حالا به دوست یا نیازمند. نگذارید بماند. در مورد کفشها و زیورآلات و به طور کلی همه پوشیدنیها نیز به همین روش عمل کنید.
احتمالا دفعه اول نتوانید از بسیاری از وسایل دل بکنید. به خودتان فرصت بدهید. سه ماه، شش ماه یا حتی یک سال. لباسهای خود را از یک طرف رگال بچینید و آنهایی که پوشیدید را در طرف دیگر رگال قرار دهید. لباس هایی که در انتهای سال هنوز در طرف اول ماندهاند را احتمالا دیگر نمیپوشید.
توی بلاگ سایت ایده رو میتونید در مورد ترفندهای مرتب کردن کمد بیشتر بخوانید. ولی اگر با به کار بردن این ترفندها همچنان نیاز به فضای کمد بیشتر داشتید سری به کمدهای ایده رو بزنید و این بار کمدی طراحی کنید که در آن هر وسیله جای مخصوص خود را داشته باشد.
مهمترین کارکرد اتاق حال ایجاد آرامش است. اگر با وسیلههایی مثل اسباب بازی، مجلهها، پتو و سیمهایی که منظره را خراب میکنند پر شود، آیا همچنان میتوان انتظار آرامش داشت؟ برای مرتب کردن هال شاید لازم باشد وسیلههای جدیدی خریداری شود یا تغییری هر چند اندک در دکوراسیون داده شود. پاکسازی هال از 2 تا 5 روز زمان میبرد.
ابتدا باید هال را مرتب کنید و هر وسیلهای را که متعلق به این بخش از خانه نیست، سر جای خود برگردانید. اسباب بازیها در اتاق بچهها، لیوان و پیش دستی در آشپزخانه، روزنامه و لپ تاپ و کاغذهای اضافی در اتاق کار قرار داده شود. هر خرت و پرتی هم که خراب شده، مثل کنترل خراب، اسباب بازی شکسته و ...، دور ریخته شود.
تعداد زیادی کتاب، روزنامه، مجله و دی وی دی هست که مدتهاست به آن مراجعه نکردید یا دیگر قدیمی شدهاند. میتوانید از بخشیدن آنها لذت ببرید. کافی است با مرکز تبادل کتاب آشنا شوید.
آهنگها و فیلمهایی را که قصد دارید نگه دارید به فرمت دیجیتال در بیاورید. مراکز زیادی در ایران این کار را انجام میدهند یکی از آنها فیلم تبدیل است.
با نصب یک سری شلف دیواری و آویزان کردن قاب عکسها و تابلوها، روی میزها و سطوح صاف را خلوت کنید تا جا برای کتاب و وسایل دم دستی باز شود. برای پتو و بالش از مبلمان چند کاره استفاده کنید یا لااقل یک سبد برای آنها در نظر بگیرید. برای ایجاد فضای اضافه، میتوانید قفسههای چند کاره ایده رو سفارش دهید. قفسههایی که هم به فضای خانه شما بیاید، هم نیاز شما را به طور کامل بر طرف کند و هم اندازهاش مناسب هال شما باشد. سری به میزتلویزیونها و کتابخانههای ایده رو بزنید.
تجمع سیمهای اضافی دور و اطراف تلویزیون یک معضل همیشگی است. باید از وسایل وجود در بازار برای مرتب کردن آنها استفاده نمود یا حداقل به طور خلاقانهای آنها را مخفی کرد. نکته کمکی:
در اولین تعطیلات پیش رو یک "حال اساسی" به "هالمون" بدهیم؟
قفسههای چند کاره ایده رو، قفسههایی که همه چیز توش جا میشه!
آشپزخانه جایی است که اگر پاکسازی نشود، مرتب کردنش هچوقت تمام نمیشود. کابینتها، کشوها، روی میز آشپزخانه و حتی یخچال و داخل فر را باید پاکسازی کرد. پاکسازی قلب خانه بین 2 تا 4 روز زمان صرف میکند.
آشپزخانه را باید ناحیه به ناحیه خلوت کنید. زمان شما محدود است برای اینکه به بقیه کارها هم برسید و به طور ناگهانی با حجم وسیعی از کار رو به رو نشوید بهتر است ناحیه به ناحیه عملیات پاکسازی را انجام دهید.
پاکسازی میز آشپزخان هم زود به اتمام میرسد و هم فضا برای پاکسازی بقیه نواحی آشپزخانه باز میشود. میز آشپزخانه را به یکباره و کامل خالی کنید. دوباره به لزوم دم دست بودن یک وسیله فکر کنید. اگر مدت زیادی از یک وسیله دم دستی استفاده نکرده اید آن را به کابینت برگردانید. وسایل برقی که مدام استفاده نمیکنید را روی میز نگه ندارید.
اگر از میوه خشک کن یا سرخ کن سالی یکبار استفاده میکنید ردش کنید. فقط وسایلی را نگه دارید که دائم از آنها استفاده میکنید. قابلمهها، ماهیتابهها و سینیهای اضافی را اهدا کنید. قابلمه تفلونهایی که خراب شده یا قابل استفاده نیست را دور بریزید.
آشپزخانه را به چند ناحیه تقسیم کنید. ظروف آشپزی، ظروف سرو غذا مواد غذایی خشک، مواد شوینده و بهداشتی، ظروف یکبار مصرف، دستمالها و حولهها. بعد هر وسیله را نزدیک لوازم آشپزخانه مربوطه قرار دهید. مثلا قابلمه و ظروف طبخ را نزدیک اجاق و فر قرار دهید و مواد شوینده را نزدیک ماشین ظرفشویی و لباس شویی بگذارید. ملاک چیدن وسایل در دور یا نزدیک بستگی به تناوب استفاده از آنها دارد. وسایل پرمصرف در دسترس تر و وسایل کم مصرف دور از دسترس باشند.
اگر تا الان به حدی ظروف پلاستیکی و یک بار مصرف جمع کردید که میتوانید با آنها کار یه رستوران بیرونبر راه بندازید، وقت آن فرارسیده که پاکسازی کنید. در اولین گام تا مدتی دیگر این وسایل را جمع نکنید تا آنهایی که دارید استفاده شود. به رستوران بگویید ظروف پلاستیکی برایتان نگذارد. هنگامی که به خرید میروید از ساک دستی استفاده کنید. اینطوری برای محیط زیست هم بهتر است.
ظروف پلاستیکی که اضافی هستند و جای اضافی اشغال کردهاند را بدون معطلی در زباله خشک بریزید.
داخل یخچال حتما غذاهایی که تاریخ مصرفشان گذشته پیدا خواهید کرد. از شرشان خلاص شوید. مواد غذایی خشکی که مدتهاست استفاده نشدهاند را ببخشید. احتمالا خیلی از افراد خیلی بیشتر از شما به آنها نیاز داشته باشند.
راز راحت زندگی کردن تو این موج همهمه و شلوغی این است که درون و بیرونت را از چیزهای اضافی پاک کنی.
قبل از اینکه بریم سراغ پاکسازی انبار بیاید با هم فکر کنیم اصلا چرا ما وسایلمان را انبار میکنیم؟
سالی یکبار حتما برای پاکسازی انباری وقت بگذارید. انبار جایی برای نگه داشتن وسایل فصلی و مناسبتی است نه برای چپاندن خرت و پرت های خراب و شکسته. پاکسازی انبار بسته به فضای آن حداقل 1 روز زمان میبرد.
پاکسازی انباری مثل مرور دفتر خاطرات میماند. از آن لذت ببرید.
اهمیت مرتب بودن انباری از پاکسازی اش بالاتر است زیرا نباری برای وسایلی که باید جایشان عوض شود آخر خط است. با قفسهبندی میتوانید از فضا اندک انبار بیشتر و بهتر استفاده کنید. همچنین حجم وسایل را تا جای امکان کم کنید.
تکلیف وسایل اضافی که قرار است از آنها دل کنده شود مشخص است. مستقیما به سطل آشغال میروند یا در جایی جلوی چشم قرار میگیرند که در اولین فرصت برای برای اهدا یا فروششان اقدام شود.
اگر خودتان را به جایی که دارید محدود کنید راحتتر میتوانید از وسایل اضافی دل بکنید.
مثل آشپزخانه فضا را دسته بندی کنید و وسایل شبیه به هم را در کنار یکدیگر قرار دهید. از وسایل خود لیست برداری کنید و روی جعبهها و بستهها با اعداد یا حروف کد بگذارید تا در صورتی که جای هر وسیله را فراموش کردید با مراجعه به لیست، یک راست به سر وقتش بروید.یادتان باشدکه دسترسی به جعبههای زیرین و پشتی دشوار خواهد بود. وسایل شبیه به هم را نیز کنار هم بگذارید.
همهی خانهها فضایی مخصوص به عنوان "انباری" ندارند. در بعضی خانهها پارکنیگ، حیاط، پشت بام، راه پله نقش انباری را بازی میکنند. چنانچه برای پاکسازی محیط انباری باید وسایل را در فضای باز خارج کنید، عملیات پاکسازی را برای روزهای بلند سال و هوای آفتابی انجام دهید چرا که بهتر است به یکباره همه وسایل را تخلیه کنید تا بهتر بفهمید چه وسایلی دارید و با هر کدام باید چه کنید؟
در این مقاله در مورد لزوم پاکسازی و کاربرد آن در زندگی چه در خانه و چه در تلفن همراه یا حتی روابط صحبت کردیم. ترفندها و تکنیک هایی برای خلوت کردن اتاق به اتاق خانه آموزش دادیم. برخی از این تکنیکها در خلوت کردن سایر عرصه های زندگی نیز کاربرد دارند.
خلوت کردن مقدمه زندگی مینیمال و ورود آرامش به سبک زندگی شلوغ امروزی است. امیدواریم برای شما مفید بوده باشد. اگر چنان بود مقاله را به اشتراک بگذارید و با نظرات خود ما را روشن کنید.
در پایان اگر پس از خلوت کردن همچنان به ایجاد فضای اضافه نیاز به کمک داشتید قفسههای ایده رو را مشاهده کنید و از مشاوره رایگان کارشناسان ایده رو استفاده نمایید.
کاربر میهمان
ایده رو
کاربر میهمان
ایده رو
کاربر میهمان
ایده رو
کاربر میهمان
ایده رو
کاربر میهمان
کاربر میهمان
ایده رو
کاربر میهمان
ایده رو
کاربر میهمان
ایده رو