در حال آماده سازی ...

درب ریلی بگذارم یا لولایی؟

  • دسته بندی :قفسه
  • تاریخ انتشار:

وقتی بحث بین آقا و خانم در می‌گیرد که درب لولایی (Hinged Door) برای کمد انتخاب کنیم یا درب ریلی (Sliding Door) شاید خواندن این راهنما بتواند کمکی به آرام شدن اوضاع کند. در این متن ابتدا هر یک از دو نوع اصلی درب کمد معرفی سپس به بیان مزایای هر یک پرداخته می‌شود.

کمد درب لولایی

در این سیستم ، درب بطور معمول با کمک دو یا سه لولا به چارچوب یا بدنه کمد متصل می‌شود. بر اساس استاندارد عرض درب لولایی نباید از 60 سانتی متر بیشتر باشد. در صورت بزرگتر و سنگین تر شدن درب، تعداد و کیفیت لولاها باید بالا رود تا بتوان به خوبی درب را مهار کرد. این درب‌ها با زاویه 90 درجه رو به بیرون باز می‌شوند.

کمد درب ریلی

درب‌های ریلی همانطور که از اسمشان پیداست طوری ساخته می‌شوند که به نرمی‌روی یک ریل فلزی حرکت کنند. غلطک‌هایی زیر درب وجود دارند که باعث نرمی‌این حرکت می‌شوند. در انتهای ریل مکانیزمی‌به نام مستعار ترمز وجود دارد که سبب بسته ماندن درب می‌شود. این درب‌ها امروزه بسیار رایج و محبوب هستند.

لیستی از عواملی که ممکن است برای مورد شما مفید باشد در زیر تهیه شده است تا با کمک این لیست با چشمانی باز و با سنجیدن تمام عوامل، تصمیم درست را بگیرید. لازم به ذکر است که از لحاظ قیمتی تفاوت چشمگیری بین درب لولایی و ریلی وجود ندارد.

 

فضای مانور کمد درب لولایی

 

فضای مانور: درب‌های لولایی به دلیل باز شدن رو به بیرون فضای مانور زیادی احتیاج دارند. شاید یکی از علل اصلی استفاده از درب‌های ریلی همین باشد زیرا درب ریلی برای باز شدن به فضای مانور احتیاج ندارد یا اصطلاحا جایی نمی‌گیرد.

 

درب کمد ریلی محدودیت عرض ندارد

 

محدودیت در عرض: عرض درب لولایی، به خاطر نوع اتصال به بدنه و لولا، بیشتر از 60 سانتی متر نمی‌تواند باشد. برای عرض‌های بیشتر باید از لولا‌های گرانقیمت استفاده نمود. در غیر این صورت لولا به سرعت مستهلک خواهد شد. در صورتی که درب ریلی می‌تواند عرض‌های خیلی بیشتری داشته باشد به خصوص وقتی که عرض کلی کمد زیاد است.

 

محدودیت زاویه دید درب ریلی

 

 

زاویه دید: چون درب لولایی به طور کامل باز می‌شود و زاویه دید بیشتری در اختیار شما قرار خواهد داد. بعلاوه شما به طور هم زمان به سراسر محتوای کمد دسترسی خواهید داشت در حالی که اگر درب کمد ریلی باشد همیشه حداقل به 50% از کمد خود دسترسی نخواهید داشت.

تعمیر و نگهداری: ممکن است لولاهای در لولایی به مرور زمان کهنه شوند و کارایی خود را از دست بدهند اما به راحتی می‌توان با یک پیچ گوشتی آن را تعویض کرد. ضمن اینکه تعمیر یا تعویض آن هزینه چندانی در بر نخواهد داشت. در حالی که برای تعمیر یا تعویض ریل یا غلطک در ریلی به احتمال زیاد باید از یک نجار یا کابینت کار کمک بگیرید. از لحاظ طول عمر یراق، هر دو نوع درب تقریبا در یک سطح قرار دارند البته بستگی زیادی به کیفیت یراق استفاده شده در ساخت کمد دارد.

 

فضای اضافه در کمد درب لولایی

 

فضای اضافه: شما می‌توانید از سطح داخلی درب‌های لولایی نیز استفاده کنید. به راحتی باکس یا آویزی به داخل آن نصب کرده و برخی از وسایل را روی آن قرار دهید. در حالی که امکان استفاده از سطح داخلی درب ریلی وجود ندارد.

ظاهر: نصب تزئینات کلاسیک و منبت روی درب ریلی محدودیت دارد پس اگر می‌خواهید در کمد شما تزئینات چوبی داشته باشد از در لولایی استفاده کنید چرا که در طی سالیان متمادی روش‌های بسیار زیادی برای زیباسازی درب‌های کمد لولایی وجود داشته و دارد. از سویی دیگر در ریلی برای استفاده از درب شیشه‌ای یا آینه بر روی درب، گزینه مناسب تری است؛ چرا که تحمل وزن بیشتری دارد.

قفل: اگر بخواهید درب کمد خود را قفل کنید در حالت درب لولایی گزینه‌های خیلی متنوع و بیشتری نسبت به درب ریلی خواهید داشت.

نصب: در نصب درب لولایی، رگلاژ بودن درب‌ها به طوری که ظاهر منظم داشته باشند و به راحتی و بدون تداخل باز و بسته شوند بسیار مهم است. در نصب درب ریلی، نصب دقیق و تراز ریل در بالا و پایین، حرکت نرم و ترمز درست در انتهای ریل باید با ظرافت زیاد رعایت شود. بنابراین هر یک سختی خود را دارد و در این زمینه هیچ یک بر دیگری برتری ندارد.

برای ساخت کمد سفارشی خود در رسام ایده‌رو به رسام کمد مراجعه کنید.

Captcha

مطالب پیشنهادی

محاسبه گر آنلاین قیمت کمد و کمد دیواری

با نحوه محاسبه قیمت کمد و کمد دیواری و عوامل موثر بر هزینه ساخت کمد آشنا شوید
Alternate Text
1 نظر15572 بازدید

کمد دیواری شیک و جادار و نکات مهم در طراحی آن

چگونه طراح کمد لباس خودتان باشید!
Alternate Text
0 نظر4966 بازدید

چه وسیله هایی داخل انواع کمد و قفسه می گذارند؟

قبل از طراحی کمد یا انواع قفسه به نیازهایتان فکر کنید. لیستی از وسایل مرسوم را در این نوشته بیابید.
Alternate Text
0 نظر3127 بازدید

چگونه خانه خود را از خرت و پرت پاکسازی کنیم؟

دیدن خرت و پرت ها در ما استرس ایجاد می کند و حس می کنیم زندگی از کنترل مان خارج شده است. می‌خواهیم از شر وسایلی که مدتهاست فضای خانه مان را اشغال کرده اند اما دردی از ما دوا نکرده‌اند، خلاص...
Alternate Text
6 نظر9368 بازدید

اتاقی خلوت و آرامش‌بخش با کمد اتاق خواب مینیمال

شاید شما هم فکر کنید که اتاق‌خواب‌تان نامرتب است و احتیاج به کمد بزرگ‌تری دارید. اما راه حل استفاده از کمد اتاق خواب مینیمال است. در این مقاله در مورد کمد اتاق خواب مینیمال صحبت می‌کنیم.
Alternate Text
0 نظر3956 بازدید

کدام مدل کمد برای خانه‌ی من مناسب است؟

در انتخاب کمد به چه نکاتی توجه می‌کنید؟ کاربری برای شما اهمیت بیشتری دارد یا زیبایی کمد؟ بهتر است درباره‌ی تهیه چک لیست انتخاب مدل کمد بیشتر بخوانید.
Alternate Text
0 نظر4959 بازدید