در حال آماده سازی ...

خانه مینیمال ایرانی؛ طراحی دکوراسیون مینیمال برای خانه ایرانی چگونه است؟

این روزها اغلب فعالان حوزه طراحی داخلی و معماری از مینیمالیسم صحبت می‌کنند؛ اما به نظر شما خانه مینیمال ایرانی چه ویژگی‌هایی دارد؟ درواقع طراحی دکوراسیون مینیمال چگونه می‌تواند برای خانه‌های ایرانی مناسب‌سازی شود؟

در این مطلب از ایده‌رو می‌خوانید که چطور می‌توان با استفاده از فرش مینیمال و سایر وسایل مینیمال، خانه ایرانی را به این سبک محبوب تبدیل کنید. همچنین در این مطلب با نکاتی برای طراحی آشپزخانه مینیمال، دکوراسیون مینیمال اتاق خواب و ایجاد این سبک در همه قسمت‌های خانه آشنا خواهید شد.

به خاطر داشته باشید که لازمه‌ی دکوراسیون مینیمال، استفاده از وسایل خانه مینیمال و ساده و بدون تزئینات اضافه است؛ شما با مراجعه به قسمت طراحی در سایت ایده‌رو می‌توانید انواع قفسه مینیمال را خودتان به صورت آنلاین طراحی کرده و قیمت آن را در لحظه ببینید. این قفسه‌ها عبارتند از جاکفشی ام دی اف ساده، دراور، کتابخانه مینیمال، کنسول مینیمال، میز تلویزیون و کمد ساده و مینیمالیستی.

استفاده از ابزار طراحی آنلاین ایده‌رو و همچنین مشاوره با کارشناسان طراحی و ساخت این مجموعه، رایگان است و نیازی به ثبت‌نام ندارد.

 

سبک مینیمالیسم در دکوراسیون داخلی به چه معناست؟

مینیمالیسم یا ساده‌گرایی یا کمینه‌گرایی در ابتدا یک مکتب هنرهای تجسمی بود که در قرن 19 مطرح شد. این سبک آن‌قدر محبوب و کاربردی شد که مسیر خود به سایر هنرها از جمله موسیقی باز کرد و در ادامه در همه جنبه‌ها از جمله معماری و طراحی و حتی در تفکر، برندینگ، استایل و پوشش و مهمتر از همه در دکوراسیون خانه، محل کار، مجتمع‌های تجاری و اداری وسبک زندگی وارد شد.

شروع مینیمالیسم و مینیمالیست شدن از سال‌های گذشته و به عنوان راه حلی برای القای حس آزادی، رهایی و خلاص شدن از شلوغی‌ها بود. رهایی از نگرانی و استرس روزمره و اضطراب فرهنگ مصرف گرا.

عبارت «کمتر، بیشتر است» یکی از معروف‌ترین شعارهای سبک مینیمال است که به خوبی مفهوم را روشن می‌کند. مینیمالیسم در معماری و طراحی دکوراسیون یعنی دستیابی به طراحی بهتر از طریق سادگی و اجتناب از جزئیات.

در این سبک از طرح‌ها و بافت‌های شلوغ، رنگ‌های تیره و تند و همچنین تزئینات پرهیز می‌شود و در مقابل همه چیز بر محور سادگی، کاربرد و ماندگاری می‌گردد.

جنبش مینیمالیسم به نوعی علیه عطش سیری‌ناپذیر مصرف‌گرایی در جوامع پیشرفته ایجاد شد

خانه مینیمال ایرانی چه ویژگی‌هایی دارد؟

به طور کلی خانه مینیمال ایرانی، خانه‌ای ساده و امروزی‌است که با حداقل مبلمان و لوازم دکوراتیو چیده شده است؛ به گونه‌ای که محیطی آرامش‌بخش و کاربردی را برای شما فراهم کند؛ جایی که بعد از مشغله‌های یک روز کاری به آن پناه می‌برید و به دنبال از بین بردن تمام تنش‌های هرروزه خود هستید.

دکوراسیون خانه مینیمال ایرانی در حالیکه ساده و خلوت است اما باید همه نیازهای شما را پوشش دهد؛ به همین دلیل است که کیفیت و کاربردی بودن وسایل از اصول مهم این سبک به شمار می‌روند.

همانطور که گفتیم، جنبش مینیمالیسم به نوعی علیه عطش سیری‌ناپذیر مصرف‌گرایی در جوامع پیشرفته ایجاد شد؛ در جایی که افراد به جای تعمیر وسایل، لوازم جدید خریداری می‌کردند و مد روز نسبت به کیفیت کالاها اهمیت داشت.

در مقابل پیروان مینیمالیست به دنبال آن هستند که وسایل کم اما کاربردی و ماندگار در منزل داشته باشند تا به دغدغه‌های زیست‌محیطی خود نیز پاسخ دهند.

بنابراین وسایل مینیمال به معنای وسایل ارزان نیست؛ بلکه گاهی شما باید وسایل گران‌تری تهیه کنید که سال‌های سال ماندگار باشد و به نیازهای شما پاسخ دهد. سادگی این وسایل موجب می‌شود که نیازمند تغییر دکوراسیون مطابق با ترندهای روز نباشید چرا که خانه مینیمال هم ساده و راحت است و هم از مد نمی‌افتد؛ به عبارت دیگر سادگی، پایدارترین مد در همه دوران‌هاست.

خانه مینیمال ایرانی بر پایه فرنیچر ساده، به دور از  هرگونه تجملات و اکسسوری اضافه بنا می‌شود. در سبک مینیمال و مدرن مهمترین اصل سادگی و ماندگار بودن چیدمان منزل است. سعی می‌شود تا جای ممکن از تجملات و مصرف گرایی دوری شود. 

شلوغ بودن فضا، استفاده از رنگ‌های مختلف و پر زرق و برق و نامرتب بودن در خانه مینیمال جایی ندارند.

تا جای ممکن از بکارگیری هرگونه دستگیره، نرده، پایه یا هرگونه جزئیات غیرضروری در خانه مینیمال صرف نظر کنید. 

همچنین شما می‌توانید برای ایجاد حس پیوستگی بیشتر، شوفاژ‌های منزل را با پانل‌های ام‌دی‌اف به رنگ روشن بپوشانید.

در ادامه با بخش‌های مختلف دکوراسیون مینیمال در خانه ایرانی و عناصر و اصول مهم هرکدام آشنا خواهید شد.

خانه مینیمال ایرانی بر پایه فرنیچر ساده، به دور از  هرگونه تجملات و اکسسوری اضافه بنا می‌شود.

رنگ در دکوراسیون مینیمال ایرانی

 

کمتر پیش می‌آید که در خانه ایرانی، رنگ‌های تند مثل قرمز و یشمی و بنفش و .. را ببینیم. تم رنگی خانه اغلب ما، سفید یا کرم روشن است. رنگ سفید بهترین انتخاب برای رنگ غالب دکور خانه مینیمال ایرانی است.

 در بیشتر دکوراسیون‌های مینیمال، از رنگ‌های محدود و روشن به خصوص سفید استفاده می‌شود. اگر رنگ دیگری را در نظر دارید تا در دکوراسیون مینیمال به کارببرید باید در کنار رنگ‌های خنثی و روشن و به صورت جزئی استفاده شود. 

طوسی روشن نیز یکی از رنگ‌های پرکاربرد در این سبک از دکوراسیون است که هم نور خانه را محدود نمی‌کند و هم رنگی خنثی و مناسب برای ایجاد هارمونی میان سایر رنگ‌هاست.

 دکوراسیون طوسی و سفید انتخابی ایده‌آل برای دکوراسیون مینیمال ایرانی است. اگر شما هم به این ترکیب رنگی علاقمند هستید، این مطلب ایده‌رو را از دست ندهید: دکوراسیون طوسی و سفید؛ دکوراسیونی مدرن و ماندگار.

به خاطر داشته باشید برای ایجاد سبک مینیمال در خانه باید تا حد ممکن از رنگ طلایی پرهیز کنید؛ طلایی نشان‌دهنده تجملات و کمی مصرف‌گرایی است و بیشتر مناسب دکوراسیون کلاسیک است.

طوسی روشن نیز یکی از رنگ‌های پرکاربرد در این سبک از دکوراسیون است که هم نور خانه را محدود نمی‌کند و هم رنگی خنثی و مناسب برای ایجاد هارمونی میان سایر رنگ‌هاست.

آشپزخانه مینیمال در دکوراسیون خانه ایرانی

 

آشپزخانه قلب خانه ایرانی است و طراحی دکوراسیون آن اهمیت بالایی دارد. شما باید برای طراحی آشپزخانه مینیمال طوری عمل کنید که همه چیز در دسترستان باشد بدون آنکه چیزی در معرض دید باشد!

به نظر دشوار است اما راه حل این مساله، استفاده از کابینت‌ها جادار و مینیمال و متناسب با فضاست. از قفسه‌ها و کابینت‌های دردار برای نگهداری همه وسایل خود استفاده کنید. وسایل کوچک خود را در معرض دید قرار ندهید. کابینت‌ها و قفسه‌هایی بدون دستگیره مناسب خانه مینیمال هستند.

یکی از مهم‌ترین اصول سبک مینیمال، استفاده از فرم‌های هندسی ساده و سطوح یک‌دست است؛ بنابراین بهتر است از متریالی برای ساخت کابینت مینیمال استفاده کنید که طرح شلوغ نداشته باشد و باز و بسته شدن در آن، به صورت فشاری و بدون دستگیره باشد.

سعی کنید وسایل زیادی را روی اپن یا میز آشپزخانه قرار ندهید. در انتخاب رنگ کاشی‌های بین کابینتی نیز از اصول مینیمالیسم پیروی کنید.

برای هر وسیله‌ای جای مشخص در نظر بگیرید، بیشترین میزان دکوری آشپزخانه در خانه مینیمال می‌تواند یک قفسه تزئین شده با گلدان یا ظروف مخصوص آشپزخانه باشد.

میز و صندلی غذاخوری آشپزخانه مینیمال نیز باید در عین سادگی و خلوتی، راحت و بادوام باشد. برای انتخاب این وسایل، رنگ‌های خنثی و مینیمال را در اولویت خود بگذارید.

همچنین برای این فضا از پرده روشن و ساده‌ای استفاده کنید که امکان کشیدن و باز کردن آن به سادگی فراهم باشد؛ چرا که استفاده از نور طبیعی یکی از ویژگی‌های مهم در خانه مینیمال است.

اگر برای شما مقدور است، برای طراحی آشپزخانه مینیمال خود، از وسایل توکار استفاده کنید تا حسی از تمیزی و مرتب بودن و پیوستگی در خانه شما ایجاد شود. البته این مورد ممکن است هزینه‌های بیشتری داشته باشد.

میز و صندلی غذاخوری آشپزخانه مینیمال نیز باید در عین سادگی و خلوتی، راحت و بادوام باشد.

طراحی دکوراسیون نشیمن و سالن پذیرایی خانه مینیمال ایرانی

 

سالن پذیرایی هر خانه‌ای اصلی‌ترین بخش خانه است که انتخاب سبک چیدمان آن اهمیت بیشتری نسبت به سایر نقاط خانه دارد. اگر به دنبال چیدمانی ماندگار، به روز و ساده هستید، دکوراسیون نشیمن مینیمال را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

سعی کنید از رنگ‌های روشن استفاده کنید و استایلی مونوکروم (یک رنگ) برای خانه خود داشته باشید. از فرش‌های زیاد یا فرنیچر طرحدار استفاده نکنید.

تا جای ممکن خانه خود را از خرت و پرت ها پاکسازی کنید. از دکورهای تزئینی محدود و ظریف استفاده کنید. دنبال کوسن‌هایی با رنگ جیغ و تند یا طرح‌های شلوغ برای مبلمان خانه خود نباشید.

میز جلومبلی بزرگ یا مبل‌هایی با دسته‌های بزرگ که خانه شما را کوچکتر نشان می‌دهند متناسب دکوراسیون مینیمال نیستند.

صندلی‌ها و میزهای ساده را انتخاب کنید. 

نورپردازی خانه مینیمال نیز باید به سبک مینیمال باشد. از نور طبیعی بیشترین بهره را ببرید و به دنبال آباژورهایی با پایه‌های بزرگ و تجملاتی نباشید.

روی میز عسلی و میز کنسول را شلوغ نکنید. چند تابلوی مینیمال یا یک گلدان برای تزئین خانه مینیمال کافی است.

سبک مینیمال و مدرن روز به روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند. به خصوص در خانه‌های کوچکتر.

تصور نکنید که نمی‌توانید خانه ایرانی خود را به سبک مینیمال بچینید. قدم‌های کوچک بردارید با خلوت‌تر کردن خانه خود شروع کنید و  هربار با تعویض یکی از قفسه‌های خانه‌تان به سمت مینیمالیست شدن قدم بردارید.

از ترکیب رنگ‌های ملایم و خنثی که به هم بیایند غافل نشوید.

پرده‌های ساده و بدون والان مناسب خانه مینیمال است.

در خانه مینیمال هارمونی رنگ مناسب و فرنیچری که  تمامی وسایل شما را جای دهد اهمیت زیادی دارد.

تصور نکنید که نمی‌توانید خانه ایرانی خود را به سبک مینیمال بچینید. قدم‌های کوچک بردارید با خلوت‌تر کردن خانه خود شروع کنید

فرش مینیمال برای دکوراسیون خانه ایرانی

کودکی ما در خانه‌هایی با طرح‌ها و رنگ‌های جادویی فرش ایرانی طی شده است. فرش جز جدانشدنی خانه ما ایرانی‌هاست.

با این حال فرش‌های سنتی انتخابی ایده‌ال برای طراحی دکوراسیون مینیمال ایرانی نیست.

شما می‌توانید از فرش‌های مدرن و مینیمالی استفاده کنید که طرح‌های کم و ساده دارند. این دسته فرش مینیمال غالبا تک رنگ هستند و به رنگ‌های خنثی از جمله طوسی روشن و کرم در دسترس هستند.

برای انتخاب فرش مینیمال به گزینه‌هایی فکر کنید که علاوه بر زیبایی و ایجاد هارمونی با بقیه وسایل، به راحتی کثیفی را نشان ندهد.

اگر اصرار دارید از فرش با طرح سنتی در خانه مینیمال خود استفاده کنید، می‌توانید سایر لوازم را تا حد امکان ساده در نظر بگیرید تا فرش سنتی، نقطه کانونی منزل شما باشد.

همچنین تنها از یک فرش استفاده کنید و سعی کنید ریشه‌های فرش را بپوشانید تا مناسب دکوراسیون مینیمال باشد.

برای انتخاب فرش مینیمال به گزینه‌هایی فکر کنید که علاوه بر زیبایی و ایجاد هارمونی با بقیه وسایل، به راحتی کثیفی را نشان ندهد.

طراحی میز کنسول مینیمال برای خانه‌های ایرانی

 

برخلاف اغلب خانه‌های ایرانی، در خانه مینیمال خبری از بوفه و ویترین نیست.

همانطور که گفتیم پرهیز از تزئینات و اکسسوری اضافه، از اصول مینیمالیسم است. در اینجا یک میز کنسول مینیمال می‌تواند وظیفه ذخیره‌سازی ظروف را به عهده بگیرد و همچنین زیبایی خاصی به خانه ایرانی و مینیمال شما بدهد.

شما با استفاده از اکسسوری کم و تعدادی تابلو مینیمال، می‌توانید کنسول را تزئیین کنید. همچنین می‌توانید یک آیینه با حاشیه کم و قاب ساده در بالای کنسول مینیمال خود نصب کنید.

چنانچه هنوز میان انتخاب کنسول یا بوفه برای خانه مینیمال شک دارید، این مطلب را بخوانید: آینه و کنسول شیک یا بوفه (ویترین)؛ کدام را بخریم؟

می‌توانید یک آیینه با حاشیه کم و قاب ساده در بالای کنسول مینیمال خود نصب کنید  یا از تابلو مینیمال برای زیبایی بیشتر استفاده کنید.

میز تلویزیون مینیمال برای طراحی دکوراسیون ایرانی

میز تلویزیون جز جدانشدنی از دکوراسیون خانه‌های ایرانی است و به همین دلیل برای دکوراسیون مینیمال، باید با دقت انتخاب شود.

میز تلویزیون در خانه مینیمال، بدون شیشه و دستگیره و تزئینات است و صرفا پایه‌ای برای قرارگیری تلویزیون و فضایی برای ذخیره‌سازی وسایل مرتبط با صوتی و تصویری است.

توصیه می‌کنیم به جای خریداری میز آماده، با توجه به فضای خانه خود، میز تلویزیون مینیمال را سفارش دهید تا هم متناسب با نیاز شما باشد و هم بهترین ترکیب در دکوراسیون خانه ایرانی را ایجاد کند.

این مطلب از ایده‌رو برای طراحی و سفارش میز تلویزیون مینیمال به شما کمک خواهد کرد: 7 نکته برای انتخاب بهترین مکان تلویزیون

میز تلویزیون در خانه مینیمال، بدون شیشه و دستگیره و تزئینات است و صرفا پایه‌ای برای قرارگیری تلویزیون و فضایی برای ذخیره‌سازی وسایل مرتبط با صوتی و تصویری است.

جاکفشی مینیمال در خانه ایرانی

جاکفشی وسیله‌ای بسیار کاربردی است که اغلب در ورودی خانه قرار می‌گیرد و اولین وسیله‌ای‌ست که مهمان با آن مواجه می‌شود؛ پس انتخاب آن نیازمند دقت زیاد است.

نکته مهم این است که ابعاد جاکفشی مینیمال خود را متناسب با تعداد کفش‌های اعضای خانواده در نظر بگیرید. همچنین فضایی را برای قرار دادن وسایل مرتبط مثل واکس و دستمال در نظر بگیرید که ظاهر خانه شما مرتب بماند و وسیله‌ای در دید قرار نگیرد.

از رنگ روشن و خنثی برای جاکفشی استفاده کنید. بهتر است رنگ جاکفشی با سایر وسایل چوبی خانه مینیمال یکسان باشد.

بنابراین به جای خرید وسایل آماده، بهتر است قفسه‌های چوبی را سفارشی‌سازی کنید تا علاوه بر پوشش نیازهایتان، خاص باشند و به لحاظ بصری، منظره‌ای یکپارچه در خانه ایجاد کنند.

به یاد داشته باشید جاکفشی مینیمال از صفحات یک دست ساخته شده است و دستگیره و طرح‌های شلوغ ندارد.

بهتر است رنگ جاکفشی با سایر وسایل چوبی خانه مینیمال یکسان باشد.

اتاق خواب مینیمال در دکوراسیون ایرانی

اتاق خواب محل استراحت شما در خانه است، پس اولین نکته‌ای که در دکوراسیون اتاق باید رعایت کنید آرامش‌بخش بودن آن است. بیشترین آرامش و رهایی از تنش و اضطراب روزانه را با دکوراسیون مینیمال اتاق خواب خواهید داشت.

اتاق خواب خود را خلوت نگهدارید. رنگ‌هایی مثل سفید، کرم، طوسی و بژ محبوب‌ترین گزینه‌های رنگی برای طراحی دکوراسیون مینیمال ایرانی اتاق خواب هستند.

 اکسسوری‌های زیاد برای تزئین اتاق به کار نبرید.

سعی کنید وسایل محدودی را نگهدارید و تا جای ممکن قفسه‌هایی مناسب را برای نگهداری آن‌ها سفارش دهید تا از شلختگی اتاق خواب خود جلوگیری کنید.

بهتر است کفپوش ساده به رنگ خنثی در اتاق خواب استفاده کنید؛ فرش ایرانی گزینه خوبی برای اتاق نیست.

شما می‌توانید از انواع موکت‌ با پرزهای بلند و رنگ‌های مینیمال استفاده کنید.

همچنین منسوجات خواب را به صورت تک رنگ انتخاب کنید.

وسایل آرایش، لباس‌ها و سایر چیزها را در کمد و دراور جای دهید تا ظاهر اتاق ساده و خلوت بماند.

رنگ‌هایی مثل سفید، کرم، طوسی و بژ محبوب‌ترین گزینه‌های رنگی برای طراحی دکوراسیون مینیمال ایرانی اتاق خواب هستند.

سرویس بهداشتی و حمام خانه‌های مینیمال ایرانی

اغلب سرویس‌های بهداشتی و حمام در خانه ایرانی به رنگ سفید است. این رنگ در سرویس خانه مینیمال نیز پرکاربرد است و به بهترین شکل، حس تمیزی را منتقل می‌کند.

سرویس بهداشتی و حمام مدرن و مینیمال نیز مانند تمام نقاط خانه ایرانی بر پایه اصول خاصی چیدمان می‌شود. در سرویس بهداشتی مینیمال از کاشی‌های ساده و روشن استفاده می‌شود. 

برای داشتن سرویس بهداشتی و حمام مینیمال، روشویی، توالت و وان را از میان گزینه‌های ساده و تک‌رنگ انتخاب کنید و همه وسایل را درون کابینت‌ها نگه دارید.

سفید و طوسی روشن، بهترین رنگ‌ها برای سرویس بهداشتی مینیمالیستی هستند.

 

در پایان؛ ایده‌رو همراه شما برای طراحی خانه مینیمال

در این مطلب با اصول دکوراسیون مینیمال و ایجاد آن در خانه ایرانی آشنا شدید و خواندید که هدف این سبک، ایجاد آرامش در فضا از طریق سادگی و خلوتی است.

همانطور که گفتیم برای نزدیک شدن به زندگی مینیمال لازم نیست تغییرات بزرگ و اساسی انجام دهید، کافی است با قدم‌های کوچکی مثل تعویض قفسه‌های خانه شروع کنید.

ایده رو به عنوان یک مجموعه مینیمال‌پسند، در تلاش است تا معرفی ابزار طراحی آنلاین قفسه، این امکان را به شما بدهد تا خانه ایرانی خود را مطابق نیاز خود به سبک مینیمال دیزاین کنید.

قفسه‌های ایده‌رو طیف رنگی گسترده‌ای دارند و ساده و بدون تزئینات اضافی هستند؛ نکته مهم آنکه این قفسه‌ها توسط شما و ویژه خانه شما طراحی می‌شوند و شما در انتخاب تعداد کشو، در، نحوه باز و بسته شدن و همه ابعاد آن، مختار هستید.

برای اطلاعات بیشتر و راهنمایی درباره سفارش ساخت قفسه مینیمال، با ایده‌رو در تماس باشید و یا سوالات خود را زیر همین مطلب برای ما بنویسید.

Captcha

نظر های کاربران

کاربر میهمان

کاش میتونستم از شر خونه قدیمی‌ام خلاص شم و یه خونه ساده و مینیمال داشته باشم😔

ایده رو

همونوطور که گفتیم لازم نیست به یکباره کل خونه رو تغییر بدید، کافیه از هر نقطه از خونه شروع کنید تا بعد از مدتی به زندگی مینیمال نزدیکتر بشید. امیدواریم به زودی به دکوراسیون خونه دلخواهتون برسید

مطالب پیشنهادی

5 اصل طراحی کتابخانه مینیمال و فضای مطالعه

با ایده‌رو همراه باشید تا با اصول طراحی کتابخانه مینیمال و فضای مطالعه آشنا شوید و یاد بگیرید چطور یک کتابخانه مدرن کوچک یا  قفسه کتاب مینیمال را به کتابخانه شیک خانگی خود تبدیل کنید
Alternate Text
0 نظر6334 بازدید

رنگ سال 2021 چیست و رنگ سال چگونه انتخاب می‌شود؟

در این مطلب ایده‌رو با رنگ سال جدید و نحوه انتخاب رنگ سال آشنا می‌شوید و تاریخچه رنگ سال‌های قبل را می‌خوانید
Alternate Text
0 نظر5471 بازدید

9 ترفند برای مرتب کردن کمد

با ترفندهایی ساده و ارزان می‌توانید کمد لباس و کمد رخت خواب خود را مرتب کنید.
Alternate Text
0 نظر2509 بازدید

اندازه مناسب میز تلویزیون چه‌قدر است؟

نکات مهم برای انتخاب اندازه میز تلویزیون را بشناسید
Alternate Text
0 نظر4987 بازدید

7 نکته برای انتخاب بهترین مکان تلویزیون

بهترین مکان برای تلویزیون را بر اساس نکات اصولی انتخاب کنید
Alternate Text
0 نظر2654 بازدید

آینه و کنسول شیک یا بوفه (ویترین)؛ کدام را بخریم؟

میز کنسول و بوفه مناسب هر سبک را بشناسید
Alternate Text
1 نظر7377 بازدید