در حال آماده سازی ...

ابعاد استاندار کمد، کتابخانه و انواع قفسه

  • دسته بندی :قفسه
  • تاریخ انتشار:
  • چه عمقی برای کتابخانه، جاکفشی یا کمد مناسب است تا تمام کتاب‌ها، کفش‌ها و لباس‌ها با سایزهای مختلف را در خود جای دهد؟
  • ارتفاع کتابخانه و کمد ماکسیمم چقدر می‌تواند باشد؟
  • اندازه انواع کتاب چیست؟
  • میز تلویزیون مناسب برای سایز تلویزیون من چیست؟
  • *12#

ایده رو در این پست به این سؤالات پاسخ می‌دهد. دانستن این نکات قبل از طراحی قفسه با رسام ایده رو به شما کمک زیادی خواهد کرد.


ابعاد استاندارد بدن زنان و مردان در طراحی

هزینه و زمانی که صرف اصلاح مشکلات ساختاری قفسه خواهد شد بسیار بیشتر از زمان لازم برای خواندن این مقاله خواهد بود.

هر قفسه خانگی مثل میزکنسول، میز تلویزیون، جاکفشی و میز آرایش بسته به وسایلی که در خود جای می‌دهند ابعاد متفاوتی دارند. استانداردها و قوانین طراحی کمد و قفسه در رسامِ ایده رو به صورت خودکار چک می‌شود. اما اگر حین طراحی دقت نکنید، ممکن است برخی وسایلتان در جایی که برایشان در نظر گرفته‌اید جا نشوند. همچنین از استاندرد خارج شدن ابعاد کلی قفسه، ممکن است باعث کاهش استحکام، لقی یا فیت نشدن در جای مخصوصشان شود. در این صورت به دلیل ناسازگاری قفسه با فضا و نیازتان، هنگام استفاده از آن، لذت نخواهید برد.

رعایت این تناسبات بعلاوه باعث زیباتر شدن قفسه نیز خواهد شد.

سایزهای زیر به شما کمک می‌کند تا درمورد ابعاد کلی مبلمان و وسایلی که در آن می‌گنجانید راحت‌تر تصمیم بگیرید. در این راهنما سعی شده اندازه‌های رایج و پرکاربرد نمایش داده شود. اما به این معنی نیست که در طراحی قفسه جلوی رویا پردازی و خلاقیت خود را بگیرید. هر جا کمک لازم داشتید روی ایده رو حساب کنید.


ابعاد استاندارد و رایج کمد لباس و کمد دیواری برای طراحی

اندازه استاندارد کمد


میزان ذخیره‌سازی و امکاناتی که کمد به‌ شما ارائه می‎‌دهد نسبت به سایر قفسه‌ها بیشتر است. فضای داخلی کمد را می‌توانید طوری طراحی کنید که وسایل با ابعاد مختلف جای مخصوص به خود را داشته باشند. کمد یکی از بهترین انواع فضا را در اختیار قرار می‌دهد. فضایی در دسترس اما پوشیده.

ارتفاع استاندارد کمد

ارتفاع کلی کمد معمولا به اندازه ارتفاع سقف شماست (در ایران بین 250 تا 280 ‌‌سانتی‌متر). البته بهتر است سقف کمد از سقف اتاق 10 ‌سانتی‌متر فاصله داشته‌باشد.

ارتفاع درب کمد

از نظر فنی ارتفاع درهای پایین به حدی باشد که دست یک آدم متوسط به قسمت بالایی آن ( کتیبه) برسد (میانگین قد خانواده خود را در نظر بگیرید).

لولا در درب‌های لولایی با ارتفاع بیشتر از حد استاندارد خود را رها می‌کند. ارتفاع مناسب درب کمد 190 ‌‌سانتی‌متر است.

عرض کمد دیواری

عرض کمد دیواری محدودیت ندارد و می‌تواند یک دیوار کامل را پوشش دهد.ولی عرض ایده آل برای هر یونیت 60 ‌‌سانتی‌متر است. به عبارت ساده‌تر عرض هر درب را 60 ‌‌سانتی‌متر در نظر بگیرید. البته می‌توان درب‌‌هایی با عرض 70‌‌سانتی‌متر (بسیاربزرگ) یا 50 ‌سانتی‌متر (کوچک) هم در نظر گرفت. اما درب‌‌هایی با عرض زیاد:

  • در جابجایی و اسباب کشی دردسر ساز خواهند بود
  • نیاز به فضای مانور بیشتری دارد
  • وزن بیشتری دارد و فشار بیشتری به یراق آلات وارد می‌کند

وجود درب‌‌های کوچک نیز باعث شود که نتوانید وسیله‌های بزرگ را به راحتی از کمد خارج کنید یا داخل آن بگذارید.

عمق کمد دیواری

عمق استاندارد کمد دیواری 60 ‌‌سانتی‌متر است.


کمدی با اندازه‌‌های متناسب بااندازه‌ی اکثر وسایل

ابعاد وسایل مختلفی که معمولا در کمد قرار می‌گیرند

دراینجا اندازه مورد نیاز برای انواع لباس و لوازمی که داخل کمد قرار می‌گیرند بطور جداگانه مورد بررسی قرار داده شده.


زنانه

مردانه

مانتو مجلسی

160 تا 180

کت و شلوار

130

مانتو

120 تا 140

پالتو

170

لباس‌‌های کوتاه(پیرهن وشلوار)

90 تا 120

پیرهن و شلوار

90 تا 110


لوازم زنانه و مردانه بسیاری که شامل شال،کیف، کفش، جوراب، لباس‌‌های تاشدنی وکراوات هم می‌توانند در کشوها و طبقات کمد قرار بگیرند یا آویزان شوند. می‌توان تمام وسایل نام برده را در کشوهایی به ارتفاع 30 تا 20 ‌‌سانتی‌متر به صورت مرتب چیدمان کرد.

همه اندازه ‌‌های گفته شده تا اینجا را می‌توان با درنظر گرفتن قد افراد و میزان وسایل که قرار است در آن جایگذاری کرد (در همان محدوده گفته شده) تغییر داد.

به عنوان مثال ممکن است یک فرد کوتاه قد، دوست داشته باشد قفسه‌‌های بیشتری داشته باشد و دسترسی به آن‌ها راحت باشد و فرد بلند قد دیگری دوست داشته باشد رگال لباس در ارتفاع بالاتری قرار بگیرد تا هنگام برداشتن لباس مجبور به خم شدن نشود.



ابعاد استاندارد و رایج کتابخانه برای طراحی

ابعاد یک کتابخانه استاندارد

قفسه‌‌های کتاب در خانه‌‌های امروزی همه کاره‌اند و در سبک‌‌های مختلف وجود دارد. از کتابخانه علاوه‌بر قفسه کتاب می‌توان به عنوان ویترین آثار هنری و دکوری یا جدا کننده‌ی فضا نیز استفاده کرد.

در طراحی کتابخانه ابتدا کاربری بخش‌های مختلف آن را مشخص کنید، سپس سایز فضای موجود را تعیین کنید. از همه مهمتر به فاصله میان قفسه‌ها فکر کنید.

ارتفاع استاندارد کتابخانه

ارتفاع کتابخانه برای دسترسی راحت (یعنی یک فرد با قامت متوسط بتواند به راحتی به تمام قفسه‌ها دسترسی داشته باشد) 190 ‌‌سانتی‌متر است. کتابخانه‌های کوتاه یا دیواری ارتفاعی معادل 70 تا 130 ‌سانتی‌متر دارند.

می‌توان برای استفاده بهینه از فضا تا جایی که سقف خانه اجازه می‌دهد، ارتفاع کتابخانه را زیاد کرد. برای افزایش استحکام عمق کتابخانه باید 30 الی 35 شود و کتابخانه به دیوار یا سقف پیچ شود.

ارتفاع طبقات کتابخانه

ارتفاع طبقه کتابخانه بطور کلی بین 18 تا 38 ‌سانتی‌متر است. که ارتفاع 20 تا 30 سانتی متری، برای سنگین نشدن کتابخانه و دسترسی آسان به طبقات، مناسب است.

عرض استاندارد کتابخانه

عرض کلی کتابخانه محدودیتی ندارد اما عرض ستون‌ها و طبقات کتابخانه برای جلوگیری از خم شدن یا به اصطلاح شکم دادن مهم است. عرض مناسب هر طبقه کتابخانه ای با عمق 25 بین 50 تا 70 ‌‌سانتی‌متر است. هر چه بار طبقه سنگین‌تر باشد عرض آن کمتر می‌شود تا از شکم دادن جلوگیری شود.

عمق استاندارد کتابخانه

درحالت عادی و استاندارد این عمق معادل 25 تا 30 ‌سانتی‌متر است.

برای حفظ تعادل کتاب‌خانه و جلوگیری از افتادن آن، بهتر است طبقات کم ارتفاع در بالای کتابخانه و طبقات مرتفع در پایین آن طراحی شوند.


1کتابخانه ای با طول قفسه متفاوت برای انواع کتاب

اندازه وسایل مختلفی که امکان دارد در کتابخانه قرار داده شود در جدول زیر آورده شده است تا با توجه به آن بتوانید کتاب‌خانه‌ای زیبا و مستحکم طراحی کنید.

نام وسیلهارتفاع طبقه مورد نیازعمق طبقه موردنیاز
CD

15

18

تجهیزات استریو

18

46

کتاب‌‌های کودکان

20

20

کتاب‌‌های سایز کوچک

20

20

کتاب‌‌های اصلی

25

25

نوارهای ویدئو

25

46

فایل‌‌های کشویی

25

25

آلبوم‌‌های عکس

33

30

صفحه گرامافون

33

36

کتاب‌‌های گالینکور بزرگ

38

30

مجلات

30

30



ابعاد استاندارد و رایج جاکفشی برای طراحی

ابعاد رایج جاکفشی

جا‌کفشی‌ها برای جلوگیری از بهم ریختگی کفش‌ها معمولا در ورودی خانه قرار می‌گیرند. داخل کمد دیواری یا کمد نیز می‌توان طبقاتی برای کفش‌های با استفاده کمتر، فضایی تعبیه کرد.

ارتفاع استاندارد جاکفشی

ارتفاع جاکفشی ساده به صورت معمول بین 90 تا 110 ‌‌سانتی‌متر و ارتفاع جاکفشی ایستاده معمولا 190 ‌‌سانتی‌متر است. اما بنا به نیاز شما می‌تواند تغییر کند. آنچه مهم است ارتفاع طبقات جاکفشی است. ارتفاع طبقات جاکفشی می‌تواند از 18 ‌‌سانتی‌متر به بالا باشد.

ارتفاع لازم برای چکمه 75 ‌‌سانتی‌متر و بوت 25 الی 30 ‌سانتی‌متر است. شما می‌توانید با داشتن طبقه‌‌های متحرک (طبقه‌‌هایی که می‌‌شود ارتفاع آن را تغییر داد) مشکلاتی مثل تا کردن چکمه‌ها را رفع کنید.

عرض استاندارد جاکفشی

عرض استانداردی برای جاکفشی وجود ندارد اما عرض معمول جاکفشی‌‌های آماده 70 الی 90 ‌‌سانتی‌متر است

عمق استاندارد جاکفشی

عمق جاکفشی با توجه به طول کفش (زنانه یا مردانه) و نوع کفش (بوت،چکمه و کفش) مورد استفاده تعیین می‌شود که در حالت استاندار این عمق 36 ‌‌سانتی‌متر است.


اندازه استاندارد میزتلویزیون

اندازه استاندارد میزتلویزیون


مهم این است که وقتی روی کاناپه نشستید بتوانید به راحتی به تماشای تلویزیون بپردازید. اکثر میز تلویزیون‌ها دارای طبقه و کشوهایی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان بی‌نظمی‎های نشیمن را کاهش داد.

ارتفاع استاندارد میز تلویزیون

بر اساس میانگین قد افراد خانواده بین 40 تا 50 ‌‌سانتی‌متر متغیر است.

عرض استاندارد میز تلویزیون

عرض میز تلویزیون باتوجه به ابعاد تلویزیون (به واحد اینچ) و چیدمان دیگر وسایل و تجهیزات مرتبط با تلویزیون تعیین می‌شود. عرض میز تلویزیون‌‌های آماده در بازار معمولا بین 150 الی 180 ‌‌سانتی‌متر است.

عمق استاندارد میز تلویزیون

عمق 36 الی 45 برای اکثر تلویزیون‌ها و تجهیزات جانبی پاسخگو است.


میز تلویزیون جادار و مناسب برای بازی

اندازه استاندارد کنسول

از میز کنسول در اتاق نشیمن، اتاق پذیرایی و گاهی در اتاق خواب استفاده می‌شود. این قفسه معمولا برای نگهداری ظروف لوکس پذیرایی به کار می‌رود. به خاطر ارتفاعی که دارد روی آن آینه و المان‌‌های تزئینی قرار می‌دهند. ابعاد کنسول با توجه به هدف شما و فضای موجود بسیار متفاوت است.


ابعاد استاندارد میز کنسول

ارتفاع استاندارد میز کنسول

ارتفاع استاندارد کنسول با در نظر گرفتن پایه 75 تا 90 ‌سانتی‌متر است. در ایده رو می‌توانی میز کنسولی با ارتفاع 100 طراحی کنی و وسایل بیشتری داخل آن بچینی.

ارتفاع درب‌ها در این قفسه 75 تا 80 ‌سانتی‌متر است. ما بقی ارتفاع را می‌توانید با کشو پر کنید یا طبقه بدون درب در نظر بگیرید. وجود کشو در میز کنسول کاربری زیادی خواهد داشت.

عرض استاندارد میز کنسول

عرض بیشتر میز کنسول‌های موجود در بازار بین 120 الی 200 ‌‌سانتی‌متر است. بهتر است کنسول‌‌هایی با ارتفاع بیشتر دارای عرض بیشتری باشند تا تناسب میان اندازه ارتفاع و عرض حفظ شود. اما چنانچه فضای شما اجازه می‌دهد میز کنسول‌‌های با عرض زیاد (مثلا 300 ‌‌سانتی‌متر) خاص‌تر هستند. مثل سایر قفسه‌ها عرض استاندارد درب 60 ‌‌سانتی‌متر است اما با توجه به عرض کلی می‌توان عرض درب را اندکی کم یا زیاد کرد.

عمق استاندارد میز کنسول

عمق استاندارد کنسول 40 تا60 ‌سانتی‌متر است. کنسول‌‌های مورد استفاده در اتاق خواب معمولا دارای عمق بیشتری هستند تا بتوانند وسایل بیشتری در خود جای دهند. کنسول‌‌های اتاق پذیرایی نیز بهتر است عمق کمتری‌ داشته باشندتا فضای کمتری اشغال کنند. در فضاهای کوچک مثل راهروها که معمولا دارای عرض 90 تا 100 ‌سانتی‌متر هستند بهتر‌است از کنسول‌‌هایی با عمق کمتر استفاده شود تا فضای بیشتری برای راه ‌رفتن داشته‌باشید.


ابعاد استاندارد میز آرایش یا میز توالت

ابعاد استاندارد کشو

دراور، پاتختی، میز توالت یا میز آرایش قفسه‌هایی هستند که اکثر قریب به اتفاق آن‌ها با کشو پر می‌شود. از طرف دیگر کشو در قفسه‌‌های خانگی دیگر نیز کاربرد دارد. از این رو به جای اعلام ابعاد استاندارد دراور، سرفصل مجزایی به ابعاد استاندارد کشو اختصاص داده شد. تفاوت در ابعاد قفسه‌‌های مثل میز آرایش و تنوع در طراحی آن‌ها باعث بوجود آمدن کشوهایی با سایز‌‌های متفاوت شده است.


کشو در میز آرایش

ارتفاع استاندارد کشو

ارتفاع استاندارد کشو 15 تا 35 ‌‌سانتی‌متر است.

عرض استاندارد کشو

عرض استاندارد کشو 30 تا 110 ‌‌سانتی‌متر است.

عمق استاندارد کشو

عمق (فاصله بین پشت و جلو) استاندارد کشو 30 تا 60 ‌‌سانتی‌متر است. عمق استاندارد کشو بستگی به ریل‌‌های موجود در بازار نیز دارد.

ساخت کشو با ابعادی خارج از محدوده‌‌های ذکر شده نیز امکان پذیر است اما به دلایل زیر توصیه نمی‌شود

  1. فضای مفید ناکافی
  2. خرابی در طولانی مدت
  3. عدم استحکام
  4. سختی در استفاده
  5. افزایش قیمت

پاتختی جمع و جور و کاربردی

همان طور که گفته شد کشو در قفسه‌‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال کشو‌‌های استاندار در پاتختی دارای عرض 45 ‌‌سانتی‌متر، عمق 35 ‌‌سانتی‌متر و ارتفاع 20 ‌‌سانتی‌متر است تا بتوانند مواردی مانند کتاب، دفترچه، مجله، عینک، دارو را در هنگام خواب در دسترس قرار دهند.

کشو در زیر تخت در ابعاد مختلف ساخته می‌شود. اندازه کشوی زیر تخت معمولا عرض 90 ‌‌سانتی‌متر × عمق 50 ‌‌سانتی‌متر × ارتفاع 25 ‌‌سانتی‌متر است. از کشوی زیر تخت برای نگهداری وسایل حجیم مانند رختخواب، لباس زمستانی، روتختی و ... استفاده می‌شود.

کشو‌ها نیز مانند درب کمدهای لولایی به فضایی برای بازو بسته شدن نیاز دارند (بطوریکه شخصی که جلوی آن ایستاده به راحتی بتواند کشو را کاملا باز یا بسته کند) این فضای مانور 90 ‌‌سانتی‌متر است.

نتیجه گیری

دانستن ابعاد رایج برای طراحی کمد و قفسه‌های زیبا و کاربردی با کاربری آسان ضروری است. این ابعاد در رسام ایده رو به صورت خودکار چک می‌شود تا خیالتان از بابت غیر استاندارد نشدن قفسه و اجزای داخلی آن راحت باشد.

هدف از بیان اندازه‌‌های استاندارد این بود که بتوانید برای جا دادن وسایل خود در قفسه‌ای که طراحی می‌کنید تصمیم بهتری بگیرید. همین طور بر اساس فضایی که در خانه دارید بهترین کاربری را از شلف مورد نظر بگیرید. اما توصیه می‌کنیم حتما با خلاقیت خود و قدم زدن بر روی مرزها، قفسه‌‌های بدیع و خاص خانه خود را خلق کنید.

Captcha

مطالب پیشنهادی

طراحی به سبک رسام

در این مقاله یاد می‌گیریم چطور از رسام ایده رو برای طراحی یک قفسه سفارشی استفاده کنیم.
Alternate Text
0 نظر2872 بازدید

چگونه یک اندازه‌گیری صحیح انجام بدهم؟

اندازه گیری مهمترین بخش از طراحی یک قفسه سفارشی است زیرا با یک اندازه غلط وقت و هزینه زیادی از شما تلف خواهد شد.
Alternate Text
0 نظر3026 بازدید

کمد ام دی اف یا هایگلاس؟

مختصر و مفید به زبان ساده در مورد انواع متریال مورد استفاده در ساخت مصنوعات چوبی
Alternate Text
0 نظر6222 بازدید

9 ترفند برای مرتب کردن کمد

با ترفندهایی ساده و ارزان می‌توانید کمد لباس و کمد رخت خواب خود را مرتب کنید.
Alternate Text
0 نظر2509 بازدید

اندازه مناسب میز تلویزیون چه‌قدر است؟

نکات مهم برای انتخاب اندازه میز تلویزیون را بشناسید
Alternate Text
0 نظر4987 بازدید

7 نکته برای انتخاب بهترین مکان تلویزیون

بهترین مکان برای تلویزیون را بر اساس نکات اصولی انتخاب کنید
Alternate Text
0 نظر2652 بازدید