در حال آماده سازی ...

هوم آفیس چیست؟ لیست وسایل ضروری و 5 نقشه پلان برای طراحی هوم آفیس در فضای کوچک

احتمالا این روزها با افرادی مواجه شده‌اید که به دنبال اجاره هوم آفیس یا دفتر خانگی هستند و برایتان سوال شده است که هوم آفیس چیست. شاید هم معنای هوم آفیس را می‌دانید و به دنبال طراحی هوم آفیس شخصی و ایده‌هایی برای بهبود فضای خود هستید.

در هر صورت جای درستی آمده‌اید. در این مطلب از ایده رو می‌خوانید که معنی هوم آفیس چیست و چه تفاوت‌هایی با فضاهای رایج دارد. همچنین در این مقاله با وسایل ضروری برای دفتر خانگی و همچنین چند نقشه پلان طراحی هوم آفیس آشنا خواهید شد.

پس با ایده رو همراه باشید.

*17#

هوم آفیس چیست؟

به دنبال پاندمی کرونا و همچنین پیشرفت تکنولوژی، تعداد افرادی که در خانه کار و کسب درآمد می‌کنند، افزایش داشته است. بدیهی است که مطالعه و انجام پروژه‌ها در خانه نیازمند تمرکز بالا و آرامش و همچنین فضای مختص به کار است.

هوم آفیس یا دفتر خانگی (Home Office) درواقع فضایی در خانه هست که به منظور ایجاد دفتر کار طراحی می‌شود. برخلاف آنچه از دفتر کار به ذهن می‌آید، هوم آفیس فضایی شخصی و آرام است که امکان کار، مطالعه و سایر فعالیت‌ها را در منزل ، فراهم می‌کند.

جهت ایجاد و طراحی هوم آفیس باید علاوه بر شناخت اصول طراحی دکوراسیون داخلی، با نکات مهم برای طراحی فضای کار و افزایش تمرکز و بهره‌وری آشنا باشید و بتوانید همه این موارد را در هماهنگی با دکوراسیون داخلی منزل خود، پیاده‌سازی کنید.

حالا که خواندید هوم آفیس چیست، شما را با نکات مهم برای طراحی هوم آفیس آشنا خواهیم کرد.


نکات مهم برای طراحی هوم آفیس مناسب

جهت طراحی هوم آفیس در خانه‌های بزرگ معمولا یکی از اتاق‌ها به عنوان دفتر خانگی در نظر گرفته می‌شود. این اتاق فاقد تخت خواب و مبلمان خیلی راحت و دنج است تا افراد به جای میل به استراحت، بر روی کار خود تمرکز کنند.

اما هوم آفیس تنها مختص به منازل بزرگ نیست؛ این روزها افراد زیادی هستند که آپارتمان‌های کوچک را تبدیل به هوم آفیس می‌کنند تا علاوه بر داشتن فضای خواب و استراحت و فضای پذیرایی از معدودی مهمان، فضایی مناسب کار و مطالعه داشته باشند.

مهم‌ترین عناصر در طراحی دفتر خانگی یا هوم آفیس به شرح زیر است:


طراحی هوم آفیس بر اساس نقشه محل سکونت

اولین قدم برای طراحی و ایجاد هوم آفیس در منزل، بررسی متراژ خانه، موقعیت قرارگیری بخش‌های مختلف خانه و پتانسیل‌های موجود برای دیزاین هوم آفیس است.

باید محیطی را برای هوم آفیس انتخاب کنید که دسترسی به نور و تهویه هوا داشته باشد و همچنین دارای سکوت و آرامش باشد تا رفت و آمد اعضای خانه به سایر بخش‌ها، در کار و مطالعه شما اختلال ایجاد نکند.

با در نظر گرفتن این فضا، می‌توانید تصمیم بگیرید که چه وسایلی برای هوم آفیس تهیه کنید و چیدمان این وسایل را تعیین نمایید.

در انتهای این مطلب از ایده‌رو، چند نمونه نقشه برای طراحی هوم آفیس قرار گرفته است که می‌تواند راهنمای خوبی برای انتخاب فضا و چیدمان باشد؛ اما به یاد داشته باشید مهم‌ترین نکته آن است که فضا را بر اساس نیاز و امکان‌های خود ایجاد کنید.

شما با خلاقیت خود می‌توانید فضاهای کوچک یا غیرهندسی را به محلی مناسب برای ایجاد هوم آفیس تبدیل کنید

نورپردازی برای هوم آفیس

آیا تا به حال به دفتر کاری رفته‌اید که تاریک و دنج باشد؟ قطعا نه! محل کار باید حواس شما را بیشتر از هرچیز بر کار متمرکز کند و شما را بیدار نگه دارد؛ پس برای طراحی هوم آفیس، از نورپردازی مناسب و ترکیبی از لامپ‌های آفتابی و مهتابی استفاده کنید.

توصیه می‌شود فضایی را برای ایجاد هوم آفیس انتخاب کنید که دسترسی خوبی به پنجره‌های بزرگ و نور طبیعی داشته باشد. با این کار علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی، روحیه بهتری خواهید داشت. تماشای فضای بیرون در هوای آفتابی می‌تواند استراحتی کوتاه و دلچسب حین کار در منزل باشد.

با قرار دادن صندلی و میز کار خود روبه روی پنجره، می‌توانید حین کار به چشم خود استراحت داده و بهره‌وری خود را بالا ببرید

انتخاب کفپوش مناسب برای هوم آفیس

کفپوش هوم آفیس باید ماندگاری بالایی داشته باشد و به راحتی نظافت شود. همچنین این کفپوش باید مانع سر و صدا شود و رنگ آن علاوه بر هماهنگی با دکوراسیون داخلی، موجب آرامش ذهنی شود.

شما برای پوشش کف هوم آفیس می‌توانید از انواع موکت و فرش استفاده کنید. به شما توصیه می‌کنیم فرش مینیمال و رنگ‌های خنثی را انتخاب کنید تا فضا دچار آشفتگی بصری نشود و محیط و ذهنتان آرام و مرتب بماند.

کفپوش مناسب نه تنها موجب سر و صدا نمی‌شود، بلکه می‌تواند مثل عایق عمل کرده و صداهای مزاحم اطراف را کم کند.

رنگ آمیزی ویژه هوم آفیس

همانطور که می‌دانید، روانشناسی رنگ‌ها مبحثی گسترده است که در طراحی دکوراسیون نیز مورد توجه همه قرار می‌گیرد.

هر رنگ تاثیر متفاوتی بر روان افراد دارد و می‌تواند بر بهره‌وری و روحیه موثر باشد. بنابراین برای انتخاب رنگ هوم آفیس، توجه به زیبایی و هماهنگی با دکوراسیون داخلی کافی نیست. شما باید رنگی را برای دیوارها و سایر وسایل هوم آفیس انتخاب کنید که بتواند بر بهره‌وری شما موثر باشد.

ایمی مورین، مربی روانشناسی کالج فوربز معتقد است: «رنگ کردن دیوارها یکی از ساده‌ترین و در عین حال موثرترین تغییراتی است که می‌توانید در یک فضا ایجاد کنید. رنگ روی دیوارها به تنهایی می‌تواند در روحیه ، بهره‌وری و عملکرد شغلی شما نقش داشته باشد. هدف ایجاد تعادل است ، نه استفاده از طیف رنگ‌هایی که موجب هرج و مرج و اضطراب می‌شوند.»

رنگ‌های مینیمال و خنثی از جمله آبی، طوسی روشن، سفید و کرم روشن می‌توانند انتخاب خوبی برای هوم آفیس باشند. این رنگ‌ها علاوه بر ایجاد آرامش، با سایر رنگ‌ها به خوبی هماهنگ می‌شوند و فضایی جذاب و کارا در هوم آفیس شما ایجاد می‌کنند.

چنانچه در تصویر مشاهده می‌کنید در این هوم آفیس از رنگ‌های خنثی و مینیمال استفاده شده است اما برای ایجاد نشاط و تنوع بصری از گیاهان سبز و فرش رنگی نیز استفاده شده است.

تجهیزات و مبلمان اداری برای هوم آفیس

مانند هر دفتر کار دیگری، وسایل اداری نیز یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر برای طراحی هوم آفیس است. مساله مهم این است که برای تجهیز هوم آفیس خود تنها از وسایل ضروری استفاده کنید تا فضا خلوت و آرام بماند؛ تعداد زیاد وسایل موجب آشفتگی بصری و ذهنی شما می‌شود و نیازمند زمان طولانی‌تری برای نظافت و رسیدگی است و ممکن است به اندازه این زمان، برای شما کارایی نداشته باشد.

مهم‌ترین تجهیزات برای هوم آفیس، میز و صندلی است.

برای مطالعه، نوت برداری، کار با کامپیوتر و نوستن، میز استانداردی انتخاب کنید که با قد و زاویه نشستن شما هماهنگ باشد. همچنین اندازه میز را به تناسب متراژ هوم آفیس و نیاز خود انتخاب کنید. برای انتخاب میز تحریر مناسب، این مطلب از ایده رو را از دست ندهید!

برای صندلی نیز از صندلی‌های اداری استاندارد استفاده کنید تا موجب خستگی و یا آسیب به ستون فقرات، کمر و گردن شما نشود.

چنانچه گفتیم تخت خواب در فضای هوم آفیس، جایی ندارد؛ مگر اینکه آپارتمان شما کوچک باشد و مجبور باشید همه وسایل را در یک اتاق فلت بچینید. در هر دو صرت به شما پیشنهاد می‌کنیم از یک صندلی نسبتا راحت در این فضا استفاده کنید تا برای استراحت‌های کوتاه بین کار، به سمت تخت خواب خود مایل نشوید! صندلی‌های تابی آویزان از سقف یا صندلی‌های راکی (گهواره‌ای) می‌توانند انتخاب خوبی برای رفع خستگی در میان کار باشند.

در انتخاب رنگ و مدل تجهیزات اداری هوم آفیس خود، هماهنگی با فضای کلی و دکوراسیون و همچنین روانشناسی رنگ‌ها را مد نظر داشته باشید و تلاش کنید از پالت رنگی محدودی استفاده کنید تا انسجام بصری فضا حفظ شود.

برای انتخاب تجهیزات هوم آفیس، راحتی و ارگونومیک بودن بر زیبایی اولویت دارد.

طراحی قفسه، کمد و کتابخانه برای هوم افیس

احتمالا شما هم برای کار کردن نیاز دارید کتاب‌ها، پرونده‌ها و وسایل ویژه کارتان را در نزدیکی خود نگه دارید. اما این کار باید طوری انجام شود که نظم فضای دفتر خانگی شما دچار اختلال نشود. انواع قفسه‌ها از جمله کمد و کتابخانه، وسایلی ضروری برای ذخیره‌سازی و سامان‌بخشی در هوم آفیس هستند.

انواع مختلفی از کمد و کتابخانه در بازار موجود است اما ما به شما توصیه می‌کنیم که این وسایل را کاملا مطابق با اندازه فضا و نیاز خود، سفارش دهید تا برای مدت‌ها از تعویض و خرید وسایل جدید برای دفتر خود آسوده باشید.

شما با مراجعه به سایت ایده‌رو می‌توانید انواع کمد و کتابخانه را بر اساس اندازه فضای خود به صورت رایگان و آنلاین طراحی کرده و سفارش ساخت آن را ثبت کنید. همچنین در این فرایند می‌توانید طول و عرض و ارتفاع قفسه، تعداد کشوها، اندازه هر طبقه، نحوه باز شدن درها و رنگ قفسه خود را به صورت آنلاین انتخاب کنید.

سفارشی‌سازی قفسه به شما این امکان را می‌دهد تا از همه فضاهای بدون‌استفاده و یا پرت خود به خوبی بهره ببرید و قفسه‌ای مطابق با نیاز خود طراحی کنید که فقط در خانه و هوم آفیس خودتان پیدا می‌شود.

برای طراحی آنلاین کتابخانه و کمد هوم آفیس خود، اصول روانشناسی رنگ‌ها را به یاد داشته باشید و اگر به دنبال ایجاد یک هوم آفیس مدرن و مینیمال هستید، از رنگ‌های خنثی و طرح‌های ساده استفاده کنید تا نظم به دفتر خانگی شما بیاید.

با سفارشی‌سازی قفسه و کمد و کتابخانه می‌توانید از فضاهای کم و پرت نیز بهترین استفاده را ببرید.

اکسسوری و لوازم دکوری برای هوم آفیس

همانطور که گفتیم برای طراحی یک هوم آفیس کارآمد باید تا حد ممکن فضا را ساده و خلوت نگه دارید و از وسایل غیرضروری بپرهیزید؛ اما این مساله به آن معنی نیست که هیچ اکسسوری دکوری در دفتر خانگی خود استفاده نکنید.

هوم آفیس شما، فضایی است که زمان زیادی را در آن می‌گذرانید و بر روحیه شما تاثیر دارد؛ همچنین مانند هر فضای دیگری، دکوراسیون این دفتر می‌تواند نمایانگر شخصیت و علایق شما باشد.

شما می‌توانید برای دیزاین هوم آفیس خود از تابلوهایی با جملات انگیزشی، تندیس‌های افتخاری مربوط به کسب و کارتان و برخی از اشیا مورد علاقه‌تان استفاده کنید.

همه چیز به روحیه و سلیقه شما بستگی دارد؛ فقط تلاش کنید فضا را بیش از حد شلوغ نکنید.

همچنین استفاده از تعداد کمی گلدان کل‌های طبیعی و گیاهان سبز می‌تواند حال خوبی در فضای هوم آفیس ایجاد کند.

مهم‌ترین نکته آن است که فضا را بر اساس نیاز و امکان‌های خود ایجاد کنید.

5 نقشه پلان برای طراحی هوم آفیس در فضای کوچک


طراحی هوم آفیس در در هر خانه متفاوت است و به محل قرارگیری پنجره‌ها، درها، اتاق‌ها، آشپزخانه، پریزها و گرمایش و سرمایش محیط بستگی دارد. با این حال شما می‌توانید از نقشه‌های زیر برای طراحی هوم آفیس خود ایده بگیرید.

همچنین استفاده از انواع پارتیشن‌ها به شما کمک می‌کند تا جداسازی فضاهای اصلی را مطابق با نیاز و میل خود انجاد دهید.

پلان 1: طراحی هوم آفیس در گوشه خانه

چنانچه در این تصویر می‌بینید، این نقشه پلان مناسب برای طراحی و دیزاین هوم آفیس در بخشی از سالن اصلی خانه است.

در این نقشه هوم آفیس در موقعیتی دارای پنجره طراحی شده است و قفسه‌ها و کمدها بدون جلوگیری از ورود نور پنجره به بقیه خانه، به خوبی به جداسازی فضا کمک کرده‌اند.

همچنین میز کار در زیر پنجره قرار گرفته است تا تماشای فضای بیرون، استراحتی برای چشم‌ها باشد. در این هوم آفیس، صندلی رو به پنجره قرار گرفته است تا حواس صاحب هوم آفیس به اتفاقات پشت سرش معطوف نشود.

پلان 2: طراحی هوم آفیس با فضای نشیمن

این پلان می‌تواند انتخاب خوبی برای افرادی باشد که ساعات طولانی را در دفتر خانگی خود صرف می‌کنند.

این پنجره بزرگ منجر به ورود نور زیادی به داخل می‌شود و میز کار بزرگ به صاحب هوم آفیس این امکان را می‌دهد که برای کارهای مختلفی از جمله کار با کامپیوتر، مطالعه، نوشتن و .. از این میز استفاده کند.

ایجاد فضای نشیمن در این پلان هوم آفیس توسط یک مبل راحتی و میز عسلی انجام شده است؛ این فضا مناسب استراحت‌های کوتاه و یا ملاقات با همکاران در دفتر خانگی است.

پلان 3: هوم آفیس مشترک با اتاق خواب

چنانچه گفته شد، مشاوران شغلی همیشه توصیه می‌کنند که فضای خواب و استراحت از فضای کار و فعالیت افراد جدا باشد؛ اما در خانه‌های کوچک، چاره‌ای نیست؛ راهکار ایده‌رو برای چنین فضایی، استفاده از پارتیشن یا قفسه و چیدمان هوم آفیس به شیوه تصویر زیر است.

در این نقشه فضای هوم آفیس توسط یک پارتیشن مدرن یا کمد و کتابخانه مینیمال از فضای اتاق خواب جدا شده است و صندلی کار پشت به تخت خواب قرار گرفته است تا وسوسه یک چرت کوتاه در میان کار کمتر شود.

پلان 4: طراحی هوم آفیس در اتاق غذاخوری یا سالن پذیرایی

چنانچه سالن پذیرایی و غذاخوری شما رسمی و کلاسیک نیست، می‌توانید بخشی از آن را به دفتر خانگی خود اختصاص دهید.

نکته مهم در این مورد، چیدمان مناسب است تا نه فضای هوم آفیس شما آشفته شود و نه فضای پذیرایی برای سایر ساکنان خانه غیرقابل استفاده گردد.

همانطور که در این نقشه پلان مشاهده می‌کنید، برای ایجاد هوم آفیس در سالن بهتر است از مبلمان و وسایل کوچک استفاده کنید و بهره کافی را از فضاهای گوشه ببرید.

پلان 5: طراحی هوم آفیس در اتاق با هندسه نامعمول

ممکن است فضایی که برای ایجاد هوم آفیس در اختیار دارید، یک مستطیل یا مربع کامل نباشد. این فضا ممکن است دارای دیوارهای بیشتر و یا با زاویه باشد.

در این موارد به شما توصیه می‌کنیم که از طریق سفارشی‌سازی لوازم هوم آفیس، خودتان را با فضای موجود منطبق کنید.

برای این کار از فضاهای پرت و غیرهندسی استفاده کنید و سفارش ساخت کمد و کتابخانه را با توجه به اندازه‌های این فضاها ثبت کنید.

همچنین از میزی استفاده کنید که بتواند قناصی‌های موجود را پوشانده و اصلاح کند.

برای مثال در تصویر زیر، میز کار به شکلی طراحی شده است که لبه‌ی آن هم‌راستا با دیوار کوتاه‌تر قرار بگیرد تا اتاق حسی از مستطیل کامل را تداعی کند.

جمع‌بندی

در این مطلب از ایده‌رو خواندید که هوم آفیس چیست و با آگاهی از معنی هوم آفیس، با مهم‌ترین اصول برای طراحی هوم آفیس و چند نقشه پیشنهادی برای دیزاین دفتر خانگی آشنا شدید.

به یاد داشته باشید مهم‌ترین اصل برای دیزاین و طراحی هر فضایی در خانه، توجه به نیازها و سلایق خودتان است و ابزار آن هم استفاده از خلاقیت است؛ شما با خلاقیت خود می‌توانید فضاهای کوچک یا غیرهندسی را به محلی مناسب برای ایجاد هوم آفیس تبدیل کنید و آن را مطابق با سلیقه خودتان، زیباتر و کارامدتر کنید.

Captcha

مطالب پیشنهادی

5 اصل طراحی کتابخانه مینیمال و فضای مطالعه

با ایده‌رو همراه باشید تا با اصول طراحی کتابخانه مینیمال و فضای مطالعه آشنا شوید و یاد بگیرید چطور یک کتابخانه مدرن کوچک یا  قفسه کتاب مینیمال را به کتابخانه شیک خانگی خود تبدیل کنید
Alternate Text
0 نظر6313 بازدید

چگونه یک اندازه‌گیری صحیح انجام بدهم؟

اندازه گیری مهمترین بخش از طراحی یک قفسه سفارشی است زیرا با یک اندازه غلط وقت و هزینه زیادی از شما تلف خواهد شد.
Alternate Text
0 نظر2995 بازدید

کمد ام دی اف یا هایگلاس؟

مختصر و مفید به زبان ساده در مورد انواع متریال مورد استفاده در ساخت مصنوعات چوبی
Alternate Text
0 نظر6189 بازدید

رنگ سال 2021 چیست و رنگ سال چگونه انتخاب می‌شود؟

در این مطلب ایده‌رو با رنگ سال جدید و نحوه انتخاب رنگ سال آشنا می‌شوید و تاریخچه رنگ سال‌های قبل را می‌خوانید
Alternate Text
0 نظر5443 بازدید

9 ترفند برای مرتب کردن کمد

با ترفندهایی ساده و ارزان می‌توانید کمد لباس و کمد رخت خواب خود را مرتب کنید.
Alternate Text
0 نظر2493 بازدید

اندازه مناسب میز تلویزیون چه‌قدر است؟

نکات مهم برای انتخاب اندازه میز تلویزیون را بشناسید
Alternate Text
0 نظر4940 بازدید