در حال آماده سازی ...

12 قانون ناگفته که افراد همیشه منظم در خانه خود رعایت می کنند

نظم و منظم بودن از ویژگی‌ها یا بهتر بگوییم هنرهای اکتسابی است. برای همه‌ی ما پیش آمده که با اینکه تمام تلاشمان را برای داشتن خانه‌ی مرتب می‌کنیم نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود یا هرچقدر سعی می‌کنیم هیچوقت میز کار منظمی نداریم و همواره برای پیدا کردن یک وسیله خاص زمان زیادی را از دست می‌دهیم. برای داشتن محیط زندگی مرتب لازم است تا نکاتی را هرچند کوچک و جزئی رعایت کرد. منظم بودن محیط اطرافمان در نظم ذهن و فکر ما نقش بسیار پررنگی دارد که می‌تواند آرامش، تمرکز و خلاقیت بیشتر را برای ما به همراه داشته باشد. آدم های همیشه منظم قوانینی دارند که شاید خودشان هم از آن آگاه نباشند. دقت داشته باشید که رعایت این قوانین نیاز به تمرین و استمرار دارد، پس اگر در مدت زمان کوتاه در انجام آن ناموفق بودید زود دلسرد نشوید. در دراز مدت اثر خوب آن را خواهید دید. کار نیکو کردن از پر کردن است.

پس برای داشتن خانه‌ی منظمی که هر دقیقه‌ای که در آن سپری می‌کنید لذت بخش است، با ما همراه باشید.

1.از تخت‌خوابتان شروع  کنید

 

مرتب کردن تخت خواب می‌تواند زندگی شما را تغییر بدهد

 

برای ایجاد نظم در خانه‌تان از مرتب کردن تخت خوابتان غافل نشوید. صبح‌ها بلافاصله پس از بیدار شدن تخت خوابتان را مرتب کنید. این کار کمتر از چند دقیقه وقت شما را می‌گیرد اما در دراز مدت در داشتن خانه همیشه منظم به شما کمک بسیار زیادی می‌کند.  مرتب کردن تخت خواب می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد.

2.قانون یک دقیقه 

 

قانون یک دقیقه در خانه منظم

 

این یک قانون کلی برای زندگی شماست. همیشه کارهایی را که کمتر از یک دقیقه از شما زمان می‌گیرد را همان موقع انجام دهید.  شستن لیوانی که در آن آب نوشیدید، قرار دادن کتاب در کتابخانه یا آویزان کردن لباسی که درمی‌آورید. همه‌ی این کارها تنها یک دقیقه از وقت شما را می‌گیرد. با انجام این کارهای یک دقیقه‌ای متوجه می‌شوید با یک دقیقه چه کارها که نمی‌توان انجام داد و این قدم‌های کوچک چه نقش پررنگی در خانه مرتب و منظم شما بازی می‌کنند.

3.با تنها روزی 15 دقیقه خانه‌ای منظم داشته باشید

 

خانه منظم با روزی 15 دقیقه

 

برای داشتن خانه منظم لازم نیست هر روز زمان زیادی را به نظافت و گردگیری اختصاص دهید. با داشتن یک برنامه مشخص و تنها روزی 15 دقیقه می‌توانید خانه منظم داشته باشید. یک هفته امتحان کنید. از شنبه روزی 15 دقیقه به جابجایی وسایل، جارو کردن، گردگیری و ... بپردازید مطمئن باشید آخر هفته از خانه منظمی که می‌بینید شگفت زده می‌شوید. 

4.از زمان‌های پرت استفاده کنید

منظور از زمان‌های پرت چیست؟ تایمی که منتظر هستید تا غذایتان گرم شود یا دو دقیقه‌ای که در حین تماشای سریال مورد علاقه‌تان تبلیغات تلویزیونی  پخش می‌شود. از این زمان‌های کوتاه برای کم کردن ریخت و پاش منزلتان استفاده کنید. لباسی را روی چوب لباسی آویزان کنید یا لیوان‌های کثیف را به آشپزخانه ببرید. 

5.در حرکت مرتب کنید

در حالی که برای انجام کاری در خانه از اتاقی به اتاق دیگر می‌روید اگر بی‌نظمی‌ای به چشمتان می‌خورد، آن را برطرف کنید. اگر کتابی روی زمین افتاده آن را بردارید. اگر لباسی روی صندلی جا مانده آن را در کشو لباس‌هایتان قرار دهید. یکی از اسباب بازی‌های فرزندتان که در اتاق نشیمن باقی مانده را به جای اصلی‌اش ببرید. هرکاری که می‌توانید را برای هموار  کردن مسیرهای خانه انجام دهید. از تاثیر این کارهای کوچک در داشتن خانه منظم غافل نشوید.

6.کاغذهای اضافی را دور بریزید

این روزها میزان استفاده از کاغذها کاهش چشمگیری داشته است. بیشتر روند کارهای اداری به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. نیازی به بایگانی کردن حجم زیادی از رسیدها، فیش‌ها و مدارک غیر ضروری نیست. مدارک مهم را اسکن کنید (با موبایل خود عکس بگیرید) و به ذخیره کردن فایل آن‌ها در کامپیوتر خود بسنده کنید.   

7.برای داشتن خانه مرتب برنامه‌ریزی کنید

 

برنامه ریزی برای داشتن خانه منظم

 

هر روز از هفته را به تمیز کردن یکی از بخش‌های خانه اختصاص دهید. یک روز اتاق‌خواب‌ها را گردگیری کنید و روز دیگر به تمیز کردن سرویس‌های بهداشتی بپردازید. به این شکل نه تنها از نظافت خسته نمی‌شوید بلکه همیشه خانه شما منظم و مرتب است. 

8.ایستادن جلوی درب ممنوع

رها کردن وسایل به خصوص کیف، کت یا جوراب‌هایتان در راهروی ورودی خانه را برای خود و سایر اعضای خانواده ممنوع کنید. مرتب و منظم بودن ورودی خانه نقش به سزایی در داشتن خانه‌ای مرتب دارد. 

9.همه با هم؛ تقسیم وظایف را فراموش نکنید

 

همکاری برای داشتن خانه مرتب

 

داشتن خانه مرتب و منظم امکان پذیر نیست مگر با همکاری تمام اعضای خانه.

نظافت منزل را بین یکدیگر تقسیم کنید. فردی را مسئول جارو کردن خانه قرار دهید، یکی از اعضای خانواده باید مسئولیت تا کردن لباس‌های شسته شده را به عهده بگیرد. به کودکانتان یادآور شوید تا اسباب‌بازی‌هایشان را در جای مخصوص آنها قرار دهند. با همکاری یکدیگر همیشه خانه‌ی تمیز و مرتبی خواهید داشت. 

 

کمک کودکان در مرتب کردن خانه

 

10.روتین شبانه آشپزخانه

برای داشتن خانه تمیز، توجه به نظافت آشپزخانه از الزامات است. برای داشتن آشپزخانه مرتب و پاکیزه باید یک برنامه برای تمیز کردن محیط آن داشت.

هر شب قبل از خواب چند دقیقه را به تمیز کردن آشپزخانه اختصاص دهید.

  • ظرف‌های کثیف را بشویید یا آن‌ها را در ماشین ظرفشویی قرار دهید.
  • ظرف‌های شسته شده را در کابینت‌ها بچینید.
  • زباله‌ها و پسماندها را تفکیک کنید.
  • وسایلی که برای صبحانه روز بعد احتیاج دارید را تا حدودی آماده کنید تا در تایم محدود و عجله صبح‌ها اشپزخانه را حسابی بهم نریزید.
  • میز آشپزخانه را تمیز کنید.
آشپزخانه منظم و تمیز

11.پاکسازی کنید؛ وسایلی که نیاز ندارید را به دیگران ببخشید

سالن پذیرایی یا اتاق خواب شما انباری نیست. از تلنبار کردن وسایلی که از آنها استفاده نمی‌کنید دست بردارید.

  • آن‌ها را بفروشید و با پولی که به دست آورده‌اید یک وسیله کاربردی تهیه کنید.
  • بلااستفاده‌ها را به افرادی هدیه دهید که می‌دانید برایشان کاربردی است.
  • خیلی از وسایلی که نگه داشته‌اید قابل استفاده نیستند، آن‌ها را دور بیاندازید یا برای بازیافت به مراکز بازیافت زباله  ببرید و خود را در آسیب نرساندن به محیط زیست شریک کنید.

12.برای هر چیزی جای مشخصی در نظر بگیرید

 

در خانه همیشه مرتب برای هر وسیله جای مشخصی وجود دارد

 

می‌توان گفت یکی از مهمترین راه‌ها برای داشتن خانه منظم، مشخص کردن جای تمام وسایلی است که دارید. برای هر کدام از اسباب کوچک و بزرگ خانه فضایی را در نظر بگیرید و سعی کنید همیشه تمام وسایل را در جای مخصوص خودشان نگهدارید. به این ترتیب با کمترین دردسر همیشه خانه‌تان مرتب است و خبری از ریخت و پاش اضافی نیست.

اگر از آن دست افراد هستید که وسایل زیادی دارید، بخصوص وسایل کوچکی که منظم نگهداشتن خانه را برایتان دشوار کرده است، پیشنهاد ما به شما تجدید نظر در فرنیچر خانه‌تان است. در خرید مبلمان و قفسه‌های خانه باید به  قرار گرفتن وسایلتان توجه کنید. با توجه به نیاز خودتان فرنیچری منحصر به فرد داشته باشید.

گاهی وقت‌ها بهم ریختگی همیشگی خانه تنها با سفارش یک قفسه کوچک در فضای پرت خانه برطرف می‌شود. برای خرده‌ها جای مشخص تعیین کنید تا از آشوب خانه در امان باشید. 

 سخن پایانی؛ با ایده رو خانه‌ای منظم داشته باشید

با هم نکاتی را پیرامون داشتن خانه‌ای منظم بررسی کردیم و یاد گرفتیم که چگونه با کمترین دردسر خانه‌مان منظم باشد. اما گاهی وقت‌ها مشکل برنامه ریزی یا داشتن یک روتین برای نظافت نیست و در دکوراسیون خانه ما مشکلی وجود دارید که باعث نا به سامانی خانه ما می‌شود. همانطور که گفتیم مهمترین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد تعیین جای مشخص برای تمام وسایلی است که داریم و این موضوع حاصل نمی‌شود مگر با خرید قفسه‌هایی که نظم را به خانه ما می‌آورند.

ایده رو با ساخت قفسه ایده‌آل برای خانه تو، به شما قابلیت طراحی قفسه‌های کوچک و بزرگی را می‌دهد تا بتوانید نظم را مهمان خانه‌تان کنید. اگر شما هم فکر می‌کنید که احتیاج به یک دراور یا کمد کوچک برای سر و سامان دادن به آشفتگی منزل‌تان دارید با مشاوران ما رایگان صحبت کنید. 

 

 

 

Captcha

نظر های کاربران

کاربر میهمان

چند تا از راهکار ها خیلی جالب بود... مثلا اون کار های یک دقیقه ای 👌🏻

ایده رو

خوشحالیم که براتون مفید بوده.

Morteza Sagharichiha

خیلی ممنون واقعا کاربردی بود. نه تنها برای خانه بلکه برای تمام زندگی. با کمک این ترفندها میشه هارد و گوشی رو هم مرتب کرد.

ایده رو

بله دقیقا موافقم باهاتون، خیلی مهمه که نظم توی ابعاد مختلف زندگی‌مون وجود داشته باشه

مطالب پیشنهادی

5 اصل طراحی کتابخانه مینیمال و فضای مطالعه

با ایده‌رو همراه باشید تا با اصول طراحی کتابخانه مینیمال و فضای مطالعه آشنا شوید و یاد بگیرید چطور یک کتابخانه مدرن کوچک یا  قفسه کتاب مینیمال را به کتابخانه شیک خانگی خود تبدیل کنید
Alternate Text
0 نظر6343 بازدید

چگونه یک اندازه‌گیری صحیح انجام بدهم؟

اندازه گیری مهمترین بخش از طراحی یک قفسه سفارشی است زیرا با یک اندازه غلط وقت و هزینه زیادی از شما تلف خواهد شد.
Alternate Text
0 نظر3039 بازدید

کمد ام دی اف یا هایگلاس؟

مختصر و مفید به زبان ساده در مورد انواع متریال مورد استفاده در ساخت مصنوعات چوبی
Alternate Text
0 نظر6239 بازدید

رنگ سال 2021 چیست و رنگ سال چگونه انتخاب می‌شود؟

در این مطلب ایده‌رو با رنگ سال جدید و نحوه انتخاب رنگ سال آشنا می‌شوید و تاریخچه رنگ سال‌های قبل را می‌خوانید
Alternate Text
0 نظر5493 بازدید

9 ترفند برای مرتب کردن کمد

با ترفندهایی ساده و ارزان می‌توانید کمد لباس و کمد رخت خواب خود را مرتب کنید.
Alternate Text
0 نظر2520 بازدید

اندازه مناسب میز تلویزیون چه‌قدر است؟

نکات مهم برای انتخاب اندازه میز تلویزیون را بشناسید
Alternate Text
0 نظر5000 بازدید