در حال آماده سازی ...

کمد ام دی اف یا هایگلاس؟

  • دسته بندی :رسام
  • تاریخ انتشار:

متریال بسیار مختلفی در بخش های مختلف صنایع چوبی استفاده می شود. اما این مقاله با بیان ساده و روان سعی دارد شما را در انتخاب متریال مناسب برای ساخت قفسه و سایر مصنوعات دکوری راهنمایی نماید.


ام دی اف MDF

ابعاد ورق ام دی اف

ام دی اف (MDF : Medium-Density Fiberboard)، ماده مقاوم و ارزان، رایج ترین متریال مورد استفاده در بازار است. مانند بسیاری از مواد اولیه‌های دیگر، از کیفیت‌های گوناگون برخوردار است. ام دی اف‌های درجه یک ایرانی از کیفیت قابل قبولی برای اجرای پروژه‌های سفارشی برخوردارند و نیازی به استفاده از ام دی اف خارجی نیست. به دلیل تولید ورق‌های ام دی اف با کیفیت در داخل کشور واردات این ماده اولیه در سال‌های اخیر به خصوص در دوره تحریم‌ها محدود شده است اما شرکت‌های تولیدکننده ورق ام دی اف ترکی مانند AGT اقدام به تأسیس کارخانه در داخل کشور نموده اند. با پرس و چسباندن پوشش ملامینه بر روی مغز ام دی اف خام طرح‌های مختلف تولید می‌شود. ابعاد استاندارد یک ورق ام دی اف 1800×3600 میلیمتر است. ضخامت آن معمولاً 3، 8 یا 16 میلیمتر است. برای رسیدن به ضخامت 3 سانتی متر معمولا دو ورق 16 میلیمتری را بر روی هم قرارمی‌دهند و اصطلاحا ضخامت را دوبل می‌کنند.

*9#

ورق ام دی اف به صورت خام نیز به فروش می‌رسد و به غیر از حالت ملامینه به روش‌های دیگر نیز قابل استفاده است.

  • روش اول روشی موسوم به ممبران است. برای اجرای کابینت ممبران یا هر وسیله چوبی از جنس ممبران، پس از اعمال طرح‌های سی ان سی (CNC) روکش ممبران در دستگاه وکیوم بر روی برشهای سی ان سی شده چسبانده می‌شود.
  • روش دوم استفاده از رنگ است. وسیله با ورق خام ساخته می‌شود و بر روی آن رنگ پوششی دلخواه زده می‌شود. برای دکوراسیون‌هایی که در آن‌ها از رنگهای خاص استفاده شده است از این روش استفاده می‌شود.
  • روش سوم استفاده از روکش چوب است.

در ایده رو برای ساخت محصولات سفارشی از ام دی اف درجه یک ایرانی استفاده می‌شود.


هایگلاس high gloss

تفاوت هایگلاس با ام دی اف

تفاوت ورق‌های هایگلاس (High gloss) با ام دی اف در ابعاد و مدل روکش است. ابعاد یک ورق هایگلاس به صورت استاندارد 120×240 سانتی متر است اما از لحاظ قیمت تقریبا با ام دی اف برابر است بنابراین قیمت هر مترمربع هایگلاس از ام دی اف گران تر خواهد بود. شهرت و محبوبیت هایگلاس به خاطر روکش های متنوع، براق و جذاب آن است که می‌توانند به دکوراسیون منزل شما جلوه ای مدرن و زیبا بدهد.

ورق پی وی سی ضد آب

پی وی سی در دیوارپوش به کار می‌رود یا کفپوش؟ چسب پی وی سی چیست؟ پنل پی وی سی در کجا کاربرد دارد؟ آیا لوله پی وی سی هم داریم؟ اینها سؤالاتی است که ممکن است برای شما هم وجود داشته باشد. چرا نام همه‌ی این محصولات پی وی سی است؟

پی وی سی مخفف عبارت پلی وینیل کلراید است (PVC: Polyvinyl Chloride). این ماده یک پلیمر بسیار پرکابرد است که پایه تولید بسیاری از محصولات پلاستیکی است که در صنعت ساختمان به کار می‌رود. دیوارپوش، کفپوش، لوله، سقف کاذب و …. بسیاری از موادی که از پی وی سی در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود نیز به همین نام معروف می‌شوند. به خاطر وزن کم و قیمت پایین و خواص فیزیکی گسترده جایگزین متریالی مانند چوب، سیمان و سفال می‌شود.

در ایده‌رو پانل فوم برد پی وی سی نیز می‌توانند به عنوان متریال مورد استفاده قرار گیرند. به خاطر مقاومت این متریال در برابر آب، آتش و مواد شیمیایی از آن برای ساخت مصنوعات دکوری که در محیط‌های مرطوب مانند فضای باز، حمام و سرویس بهداشتی قرار می‌گیرند، استفاده می‌شود. یکی از رایج‌ترینِ این کاربردها ساخت یونیت های روشویی است. ابعاد استاندارد ورق پی وی سی 120×240 سانتی متر است. ضخامت آن معمولاً بین 3 تا 18 میلیمتر است. امروزه پنل فوم بورد پی وی سی در طرح‌ها و رنگ های گوناگون تولید و عرضه می‌شوند.


متریال چوب wood

تفاوت چوب طبیعی با ام دی اف

حس خوبی که با حضور چوب طبیعی در خانه ایجاد می‌شود نیاز به تعریف و توضیح ندارد، اما شناخت انواع چوب و چوب های موجود در بازار ایران، برای انتخاب متریال مناسب ضروری است. برای شناخت کامل انواع چوب، رنگ، طرح و خواصشان، می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید. در این مقاله هدف راهنمایی برای انتخاب متریال مناسب برای ساخت قفسه و سایر مصنوعات چوبی است. در حال حاضر به دلیل قیمت بالای چوب طبیعی و دور ریز زیاد آن هنگام ساخت، از این ماده در ساخت مصنوعات گرانقیمت و لوکس استفاده می‌شود. چوب های رایج در بازار ایران که برای این منظور استفاده می‌شوند عبارتند از راش، گردو، بلوط، ملچ و افرا. اما نگران نباشید! برای داشتن یک وسیله چوبی با قیمت مناسب می‌توانید از متریال روکش چوب استفاده نمایید (توضیح در ادامه). تنها چوبی که همچنان می‌توان در ساخت مصنوعات چوبی با قیمت مناسب استفاده نمود چوب روس (یا نراد) است. این چوب بسیار سبک بوده و به دلیل تلخی بافتش از هجوم موریانه در امان خواهد بود. با استفاده از چوب روس در کارهای چوبی کوچک، گاهی قیمت نهایی برابر قیمت ام دی اف یا حتی ارزانتر از آن می‌شود. تنها عیب چوب روس استحکام پایین آن است.

بخش بزرگی از هزینه یک وسیله چوبی صرف رنگ کاری، روغن کاری و مواد پوششی می‌شود که در متریالی نظیر ام دی اف و هایگلاس این موارد وجود ندارد.

در نظر داشته باشید که چوب یک ماده طبیعی است و حتی هر نجاری توانایی شناخت دقیق آن، قبل از برش و پرداخت را ندارد. اگر چوب به خوبی خشک نشده باشد امکان خمیدگی، پیچیدگی یا ترک بعد از تولید محصول نیز وجود دارد. با دانستن این موارد می‌توانید بهتر در مورد چوبی یا ام دی افی بودن قفسه خود تصمیم بگیرید. در گذشته چوب، جزو متریال های رسام بود اما به دلیل همین پیچیدگی‌ها و همچنین قیمت بالا و در راستای خدمت رسانی صحیح به مخاطبان، از میان متریال رسام موقتا حذف شد.


متریال روکش چوب Veneer

تفاوت کمد روکش چوب با تمام چوب

روکش چوب (Veneer) همانطور که از اسمش پیداست لایه نازکی (زیر 3 میلیمتر) از چوب طبیعی است که بر روی صفحه ای از ام دی اف یا چوب ارزان تر چسبانده می‌شود. این کار با هدف کاهش قیمت انجام می‌شود. روکش چوب مانند چوب می‌تواند رنگ یا پوشش های مختلف به خود گرفته و کاملا حس چوب طبیعی را منتقل نماید.


متریال تخته چند لایی پلای وود Ply wood

تخته چندلایی چیست؟

تخته چند لایی یا پلای وود (ply wood) از چسباندن لایه های نازک چوب بر روی یکدیگر به وجود می‌آید. نحوه تولید تخته چند لا را در اینجا ببینید. این متریال در عین وزن کم از استحکام بالایی برخوردار است. ظاهر و حس چوب را حفظ می‌کند و سختی‌ها و مشکلات کار با چوب را ندارد. هر گونه برش و پرداخت را مانند چوب طبیعی می‌پذیرد. تخته چند لا در دو نوع روکش دار (واترپروف) و بدون روکش(خام ) تولید می‌گردد. به دلیل ضد آب بودن، رنگ پذیری و سبکی به طور عمده در تولید اسباب بازی کاربرد دارد.

پلای وود در ضخامت‌ها و ابعاد مختلف در بازار موجود است. رایج ترین ابعاد ورق آن 120×240 سانتی متر است.

قیمت هر متر مربع پلای وود از MDF گران تر و از چوب ارزان تر است. لذا یکی از گزینه‌ها برای تولید محصولی که گرمای چوب را داشته باشد ولی در عین حال قیمت بالایی نداشته باشد پلای وود است.

روکش ممبران یا وکیوم چیست؟

ورق های ام دی اف روکش دار (ملامینه) قابلیت فرم دهی، کنده کاری یا منبت کاری را ندارند اما کار چوبی که نقش برجسته یا فرورفته نداشته باشد انگار از هنر نجاری بویی نبرده است. مهندسان چوب روشی ابداع کردند که بتوان از متریال خشک و خشنی مانند MDF هم محصولاتی دارای نقش برجسته و منبت کاری ساخت. نمونه‌هایی از مصنوعات ساخته شده با ممبران را در اینجا ببینید.

این روش چه بود؟ ابتدا با استفاده از دستگاه CNC نقش و نگارهای زیبای لازم را بر روی ام دی اف یا نئوپان خام ایجاد می‌کنند. سپس روکش هایی از جنس PVC که نوعی پلاستیک است با استفاده از دستگاه وکیوم بر روی آن می‌چسبانند. بدین ترتیب هرگونه نقش و نگار برجسته یا فرورفته مانند چوب طبیعی می‌توان به محصول افزود. امروزه استفاده از این متریال در ساخت کابینت به خصوص کابینت کلاسیک و سرویس سیسمونی نوزاد بسیار مرسوم است و تحت عنوان کابینت ممبران دهان به دهان می‌چرخد.

قیمت کابینت ممبران از کابینت ام دی اف یا هایگلاس بیشتر است اما با توجه به نقش و نگارهای برجسته اش از کابینت چوبی بسیار ارزان تر خواهد بود.

روکش های PVC در طرح‌ها و رنگ های مختلف وجود دارند. این پوشش‌ها ضدآب هستند اما ضد حریق نیستند.

Captcha

مطالب پیشنهادی

طراحی به سبک رسام

در این مقاله یاد می‌گیریم چطور از رسام ایده رو برای طراحی یک قفسه سفارشی استفاده کنیم.
Alternate Text
0 نظر2876 بازدید

چگونه یک اندازه‌گیری صحیح انجام بدهم؟

اندازه گیری مهمترین بخش از طراحی یک قفسه سفارشی است زیرا با یک اندازه غلط وقت و هزینه زیادی از شما تلف خواهد شد.
Alternate Text
0 نظر3030 بازدید

9 ترفند برای مرتب کردن کمد

با ترفندهایی ساده و ارزان می‌توانید کمد لباس و کمد رخت خواب خود را مرتب کنید.
Alternate Text
0 نظر2512 بازدید

اندازه مناسب میز تلویزیون چه‌قدر است؟

نکات مهم برای انتخاب اندازه میز تلویزیون را بشناسید
Alternate Text
0 نظر4991 بازدید

7 نکته برای انتخاب بهترین مکان تلویزیون

بهترین مکان برای تلویزیون را بر اساس نکات اصولی انتخاب کنید
Alternate Text
0 نظر2658 بازدید

آینه و کنسول شیک یا بوفه (ویترین)؛ کدام را بخریم؟

میز کنسول و بوفه مناسب هر سبک را بشناسید
Alternate Text
1 نظر7378 بازدید